Strokevård med hög kvalitet i Norrtälje

Norrtälje är ett av landets främsta sjukhus när det gäller att erbjuda god strokevård, enligt kvalitetsregistret Riks-Stroke.

I dag presenterar kvalitetsregistret sin årsrapport som beskriver hur det står till med strokevården på landets sjukhus.

I samband med detta har Riks-Stroke också utsett de sjukhus som bäst utmärkt sig för god strokevård under 2012.

I topp hamnar Oskarshamns sjukhus. Bland de fem sjukhus som får ett hedersomnämnande finns Norrtäljes strokeenhet.

Riks-Stroke pekar särskilt på vikten av att snabbt få vård på särskild strokeenhet under det första dygnet efter inläggning på sjukhus. Här är Norrtälje bäst i Sverige, då hela 97,9 procent av patienterna fick särskild strokevård vid inläggning.

– I princip alla våra strokepatienter tas omedelbart omhand på strokeenheten, vilket är av största vikt för att den fortsatta behandlingen ska bli framgångsrik. Sjukgymnast och arbetsterapeut kopplas snabbt in och kan göra en tidig bedömning. Det ökar chansen för en god rehabilitering, säger medicinklinikens kvalitetssamordnare Katarina Sjöström.

Sjukhuset slår sig inte till ro i och med hedersomnämnandet, utan vill bli ännu bättre. Under våren har ett uppdaterat strokevårdprogram tagits i bruk, och ett förbättringsarbete har inletts för att korta tiden mellan ankomst till sjukhus och start av behandling med trombolys, vilket innebär att med mediciner lösa upp blodproppen.