TioHundra belönas med Gyllene Äpplet

TioHundra belönas med Gyllene Äpplet

För att ha infört pucken som minskar patienternas väntetider och förbättrar personalens arbetsmiljö och kommunikation– Avdelning 3 på Norrtälje sjukhus får nu bita i det Gyllene Äpplet 2013.

Går det på lunchrestaurangen borde det fungera på jobbet också, tänkte Clarita Schedin, chef för vårdavdelning 3 på Norrtälje sjukhus, och mycket riktigt, det fungerade mer än väl.

Årets vinnare är utsedda och de blinkande och pipande restaurangpuckarna vid vårdavdelning 3 på Norrtälje sjukhus belönades med andrapris i SLL:s viktiga pris för utvecklingsprojekt inom vården– Gyllene Äpplet 2013.

Intresset var rekordstort - hela 51 nomineringar kom in- när utmärkelsen nu firar 20 år.

– Det är fantastiskt roligt och stort att vi, i så hård konkurrens, fått Gyllene Äpplet, säger VD Peter Graf, som ger sitt varmaste grattis till avdelning 3.

– Puckarna är en genialisk lösning. Tänk vad ett enkelt pip kan underlätta både för kunder och medarbetare, säger Peter Graf, som tror på puckarnas spridning både inom TioHundra och hos andra som bedriver vård och omsorg.

Möt vinnarna

Läs mer om puckarna

Om Gyllene Äpplet

Priset delas ut till den eller de som tagit initiativ som inneburit utveckling för både individ och verksamhet. Utmärkelsen ska även inspirera till förbättringar i andra verksamheter. Första pris är 40 000 kronor och andra pris 20 000 kronor. Vinnarna får också ett vackert konstglasäpple.

Juryns bedömningskriterier

• Pristagaren visar förmåga att omvandla idéer och nytänkande till konkreta resultat.
  • Pristagarens idéer, arbete och resultat är aktuella samt applicerbara inom verksamheter i Stockholms läns landsting.
  • Pristagaren integrerar kompetensfrågor i det dagliga arbetet.
  • Pristagaren ska vara anställd inom Stockholms läns landsting.