​Tiohundra går över till stabsläge

​Tiohundra går över till stabsläge

Tiohundra AB har varit i förstärkningsläge sedan den 2 april. Hanteringen av covid-19 tar alltjämt stora resurser i anspråk, men för att underlätta en återgång till normal verksamhet i den takt det är möjligt lämnar Tiohundra och Norrtälje sjukhus förstärkningsläget och går över till stabsläge.

Att Tiohundra och Norrtälje sjukhus från och med måndagen den 25 maj går över till den lägre beredskapsgraden, stabsläge, innebär inte att bolagets verksamheter är i ett normalt läge. Covid-19 är fortsatt högprioriterat och innebär en tuff arbetssituation för många medarbetare i vård och omsorg.

– Så kommer det att vara under lång tid framåt. Samtidigt behöver vi planera för att starta upp delar av den verksamhet som varit helt pausad de senaste månaderna. Vi måste ta hand om de patienter som väntat länge och nu behöver få sin operation eller starta sin behandling. Det är bakgrunden till att vi nu lämnar förstärkningsläget, säger VD Peter Graf.

Läget kan förändras på mycket kort tid och tack vare att bolaget är i stabsläge går det att snabbt ställa om på nytt om behovet skulle uppstå.

– Vi har alltjämt extra intensivvårdsplatser igång, mycket mottagningsverksamhet är inställd och besöksförbud råder. En av sjukhusets vårdavdelningar är fortfarande helt inriktad på vård av patienter med covid-19. Det går inte att på något sätt blåsa faran över. Covid-19 kommer att ta mycket av våra resurser i anspråk under lång tid framåt, säger Peter Graf.

Tillgänglighet för media

Tiohundra AB:s kommunikationsenhet är normalt bemannad kontorstid. Med anledning av coronaviruset covid-19 och den påverkan detta har på vår verksamhet försöker vi ha en ökad tillgänglighet. För kontakt kvällar och helger kan kommunikatör i beredskap i första hand sökas via info@tiohundra.se. Vid mediefrågor rörande sjukvården och covid-19 i Region Stockholm kan också regionens pressjour kontaktas, tel 08-123 131 48.