TioHundra rekryterar spanska sjuksköterskor

TioHundra rekryterar spanska sjuksköterskor

TioHundra AB lindrar sjuksköterskebristen på Norrtälje sjukhus med hjälp av rekrytering från Spanien.

I Spanien var det omöjligt att få jobb utan erfarenhet, och utan jobb ingen erfarenhet, så vi nappade på att lära oss svenska och få jobb i Sverige, berättar sjuksköterskorna Ana Maldonado Relova och Alba Ruena.

På grund av den höga arbetslösheten i Spanien har de sedan de tog sin examen för några år sedan endast jobbat någon eller några månader som sjuksköterskor i hemlandet.

– Här på Norrtälje sjukhus har vi lärt oss massor och kunnat omsätta våra teoretiska kunskaper till praktiskt arbete.

– Det är en bra stämning kollegor emellan och vi trivs verkligen med våra arbetsuppgifter, berättar Alba och Ana, som nu varit i Sverige i drygt ett år.

Gediget introduktionsprogram

Men det har inte alltid varit så lätt. Språket har varit det största hindret. Efter fem månaders studier i svenska var de redo att komma till Sverige. Men från att ha klarat testet i svenska, till att behärska språket i arbetet med patienter och kollegorna på avdelning 1, krävdes tid och tålamod.

– Det var ett gediget introduktionsprogram. De första fyra månaderna ungefär jobbade vi som undersköterskor. Det var bra för vi hann lära oss termer och begrepp relaterade till yrket.

– Jag var helt slut i början, nytt språk, nya rutiner och allt som var annorlunda, berättar Ana. Men med tiden har det klarnat allt mer. Arbetsmiljö och arbetssätt känns bättre här jämfört med i Spanien.

– I Spanien får man jobba mellan kl 8-15 utan någon matrast. Har man tur hinner man ta en kopp kaffe. Varje sjuksköterska ansvarar också för fler patienter, ofta mer än det dubbla antalet.

Rekommenderar TioHundra

– Såklart kan det bli stressigt här också, säger sjuksköterskorna, men en vanlig dag brukar vi inte känna stress. Det är roligt när det är full fart och vi är vana att det går undan.

– Visst saknar vi våra vänner och familjer, men vi gillar Sverige och rekommenderar alltid vår arbetsgivare för vänner i Spanien. En dag blir vi kanske fler spanjorer i TioHundra!

Det hoppas också Ann Garpefält, verksamhetschef på Norrtälje sjukhus. Efter att inledningsvis ha samarbetat med ett rekryteringsföretag sköter TioHundra AB nu rekryteringen från Spanien utan mellanhänder.

– Sjuksköterskor i Spanien har en gedigen utbildning. Att direktrekrytera sjuksköterskor är mer ekonomiskt än att anlita bemanningssjuksköterskor eller rekryteringsföretag, och det ger en ökad kontinuitet. De fyra sjuksköterskor som hittills kommit från Spanien är ett jättevälkommet tillskott, säger Ann Garpefält.