​Tiohundras kärnfrågor högt på Almedalens agenda

Digitalisering och personcentrerad vård i partnerskap med patienter och närstående är de viktigaste grundstenarna för att skapa en svensk sjukvård som motsvarar medborgarnas förväntningar. Detta är fokus för Tiohundras VD Peter Graf under Almedalsveckan.

Det nationella intresset är fortsatt mycket stort för Tiohundras arbete med att skapa en sammanhållen, välfungerande sjukvård och omsorg där patienter, brukare och närstående görs delaktiga genom innovativa arbetssätt och nya digitala lösningar.

– Det är en absolut nödvändighet att kommuner, landsting och övriga vård- och omsorgsaktörer hänger med i samhällsutvecklingen. Vi kan inte blunda för AI, robotisering och våra kunders förväntningar på vård och omsorg utifrån deras önskemål och behov, säger VD Peter Graf.

Peter Graf är också ordförande i den ideella organisationen Forum för Health Policy, med medlemmar som Svenskt näringsliv, Vinnova och en rad företag och patientorganisationer. Forum för Health Policy arbetar för innovation och nya policyalternativ inom hälsoområdet, har ett starkt internationellt perspektiv och sätter patientens behov i fokus. Organisationen arrangerar två seminarier under Almedalsveckan.

Svensk vård i omvandling

Det första handlar om svensk vård i omvandling. Utredningar och diskussioner fokuserar på god tillgänglighet och sammanhållen vård. Samtidigt är ett stort antal entreprenörer upptagna med att leverera tjänster utifrån den logik som präglar många andra typer av tjänstemarknader. Vissa med offentlig finansiering, andra helt privat. Frågan är vilket system som kommer ut på andra sidan?

Medverkar gör bland andra Åsa Himmelsköld, hälso- och sjukvårdsdirektör i Uppsala, Sjukhusläkarnas ordförande Karin Båtelson och Capios VD och koncernchef Thomas Berglund.

Digitaliseringens möjligheter i sjukvården

Forum för Health Policys andra seminarium har fokus på digitaliseringens möjligheter. Sverige har länge legat i framkant vad gäller digitalisering, men när det kommer till det offentliga ligger vi efter. Hur kan vi lära av andra branscher och vad händer med vårdsystemet när invånarna tar saken i egna händer? Kring detta diskuterar bland andra Niklas Sundler från IT-företaget Axians, Sara Riggare, spetspatient och forskare och Jan Larsson från e-hälsoföretaget Cambio.

Seminariet avslutas med ”heta stolen” där politikerna Robert Winroth (MP) och Anders W Jonsson (C) får ge svar på tal tillsammans med Patrik Sundström, programansvarig för e-hälsa från Sveriges kommuner och landsting, SKL.

”Högaktuella frågor”

– Jag ser verkligen fram emot Forum för Health Policys seminarier. De berör högaktuella frågor som kommer att få mycket utrymme i Almedalen i år, och det är ingen slump att vi kunnat locka så namnkunniga medverkande, säger Peter Graf.

Utöver Forum för Health policys arrangemang medverkar Peter Graf också i en rad andra paneldiskussioner och rundabordssamtal i Almedalen.

Programpunkter med Tiohundra-medverkan i Almedalen 2018

Måndag 2 juli

Kan och vill politikerna leverera hälso- och sjukvård som motsvarar medborgarnas förväntningar?
Hur ska Sverige lyckas behålla en kvalitativ vård in i framtiden utan att kostnaderna drar iväg?
Hållbar och jämlik hälsa – hur använder vi morgondagens möjligheter redan i dag?

Tisdag 3 juli

Hur kan digital hemsjukvård korta vårdköerna?
Hjärna tillsammans: Från stuprör och utanförskap till delaktighet och samverkan för hjärnskadade
Effect management: Aktivt medarbetarskap – en förutsättning för framtidens organisationer?
Sedd i vården – att se personen i patienten för en bättre vård
Vad händer med den svenska vårdens resurser och produktivitet?

Onsdag 4 juli

Digitaliseringens möjligheter i sjukvården, nu och i framtiden
Hur kan 800 sidor utredning bli konkret verklighet och leda till en effektiv och nära vård?
Från utbränd till drömjobb – hur säkerställer vi kompetensförsörjningen inom vården?

Torsdag 5 juli

Summering av vårddebatten

Det här är Tiohundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.