En modernisering av Norrtälje sjukhus är nödvändig för att möta behoven.

Viktigt första steg mot utbyggt Norrtälje sjukhus

Regionstyrelsens arbetsutskott har beslutat att inleda en förstudie om ut- och ombyggnad av Norrtälje sjukhus.

– Att utöka och modernisera ett akutsjukhus är ett mycket omfattande arbete. Än är det långt till ett första spadtag, men i och med beslutet om att inleda en förstudie har arbetet nu tagit ett viktigt steg framåt, vilket är mycket glädjande, säger Peter Graf, VD för Tiohundra.

– Norrtälje sjukhus levererar redan i dag vård av hög kvalitet, men i lokaler som inte lever upp till dagens och morgondagens behov. Med den satsning som nu förhoppningsvis kan bli verklighet har vi möjlighet att ytterligare utveckla och stärka akutsjukvården i den norra delen av Stockholms län, fortsätter Peter Graf.

Modernisering för att möta framtida behov

Behovsanalysen, som tagits fram av Tiohundra AB tillsammans med bolagets ägare, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON), pekar på att det finns ett stort behov av att modernisera och utöka sjukhusets vårdlokaler.

I behovsanalysen ingår både nya och ombyggda lokaler för akutmottagning, saneringsanläggning, operationssalar, sterilcentral, röntgen samt fler akutvård-, alternativt intermediärvårdplatser.

Patientsäkerhet och arbetsmiljö

Analysen lyfter även fram behovet av mer ändamålsenliga lokaler för den planerade vården, där mottagningarna och sjukhusområdets vårdcentraler ingår, samt behovet av lokaler för att bedriva klinisk utbildning. Dessutom föreslås att lokalerna ses över för att kunna tillgodose patientsäkerhet och god arbetsmiljö.

Lokalerna anses inte längre tillräckliga eftersom antalet patienter ökat sedan de nyare delarna av sjukhuset byggdes för 25 år sedan. Behovsanalysen föreslår såväl en modernisering av befintliga lokaler som en utbyggnad.

Beslut fattat om förstudie

Med behovsanalysen som grund har regionstyrelsens arbetsutskott nu fattat beslut om att en förstudie ska genomföras, till en kostnad av 15 miljoner kronor. Först efter genomförd förstudie kan beslut fattas om genomförande av om- och tillbyggnaden. Tidigare erfarenheter visar att det tar 6-10 år att genomföra ett projekt i liknande storlek, när alla erforderliga beslut fattats.

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.