Tjejzonen växer nationellt

Tjejzonen har fått medel för att utöka verksamheten på fler orter i Sverige. Redan idag nås tjejer över hela landet tack vare att större delen av stödet ges via nätet. Nu blir det också möjligt att utbilda volontärer på fler orter och att utöka samarbetet med andra professionella som når målgruppen, till exempel Elevhälsan.

Tjejzonen finns till för tjejer från hela landet online, men för att kunna träffas fysiskt har de hittills varit tvungna att bo i Stockholm. Möjligheten att bli Storasyster och engagera sig som volontär har också varit begränsad till personer i Stockholmsområdet där utbildningar och handledningar har hållits. Tack vare medel från MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, kommer Tjejzonen att satsa på en nationell expansion under de kommande åren.

Som ett första projekt har ett samarbete inletts mellan Kvinno- och tjejjouren Jönköping och Tjejzonen. Kvinno- och tjejjouren Jönköping har sedan tidigare en chatt för tjejer, men volontärsamordnaren Åsa Sertenius Strivér har märkt av ett behov få kontinuerligt stöd av en och samma person. Tack vare Tjejzonens metod och volontärutbildningar kan nu tjejer i Jönköping få träffa en Storasyster som lyssnar, stöttar och peppar i upp till ett år.