Erik Selin, VD på Balder, Jacob Torell, VD på Next Step, Staffan Waldenström, VD på Tornstaden och Carina Kloek Malmsten, Näringslivschef på Mölndal Stad i en första symbolisk pålning.

Tornstaden bygger bostäder i GoCo Health Innovation City på uppdrag av Balder och Trenum

En symbolisk första pålning blev idag startskottet för det första bostadskvarteret som ska byggas i GoCo Health Innovation City i Mölndal. I konkurrens med flera andra aktörer har Tornstaden fått förtroendet av Balder och Trenum att ansvara för totalentreprenaden av Kvarteret Spina, som är det första av tre under konceptet GoCo Living.

Idag slogs den första symboliska pålen i inför produktionsstarten av Kvarteret Spina, som Byggnads AB Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för. Spina ska innehålla cirka 170 hyresrätter samt kommersiella ytor och är det första bostadskvarteret av tre i konceptet GoCo Living som Balder och Trenum har utvecklat. Bostäderna fördelas på fyra huskroppar med olika uttryck och ska uppföras enligt Miljöbyggnad Silver. Byggnationen startar nu och inflyttning planeras ske under 2024.

Vi på Balder är mycket stolta över att vara en del av denna nya och spännande stadsdel. Läget är fantastiskt och genom gott samarbete och en gemensam ambition om att skapa en levande stadsdel förverkligar vi tillsammans planerna för GoCo Health Innovation City, säger Erik Selin, vd på Balder.

Det känns mycket bra att få vara en del av utvecklingen av den nya stadsdelen i Mölndal och vi är stolta över att vi fått förtroendet av Balder i ytterligare ett projekt. Vi ser också fram emot att få en ny samarbetspartner i Trenum och att tillsammans skapa ett riktigt fint kvarter, säger Staffan Waldenström som är VD för Byggnads AB Tornstaden.