Översikt över Balders bostadsprojekt Hovås Höjd

Tornstaden bygger Hovås Höjd för Balder

I konkurrens med flera andra aktörer har Tornstaden fått förtroendet av Balder att ansvara för totalentreprenaden av Hovås Höjd som är ett nytt bostadsprojekt i västra Göteborg. Byggnationen av 138 bostadsrätter, 10 stadsradhus, p-hus samt gemensamhetshus startar inom kort. Första inflyttning beräknas ske sommaren 2023. Husen kommer att uppföras enligt Miljöbyggnad Silver.

Byggnads AB Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av det spännande bostadsprojektet Hovås Höjd som Balder har utvecklat söder om Göteborg. De 138 bostadsrätterna fördelas på fyra punkthus med suterräng och under de 10 stadsradhusen blir det ett garage. Det ska också byggas ett gemensamt hus för de boende samt ett p-däck i två plan. Bostäderna varierar från 1-5 rok och har stora balkonger eller uteplatser. Byggnationen startar under juni månad och inflyttning för de första lägenheterna planeras till sommaren 2023.

”Det är med stor glädje som vi inom kort kommer starta produktionen av Hovås höjd. Ett projekt väl anpassat efter platsens förutsättningar och ett extremt attraktivt läge med hänförande utsikt över hav och skog. Med tillförsikt påbörjar vi nu den gemensamma resan, tillsammans med Tornstaden, för att förverkliga detta projekt och skapa ett variationsrikt boende för nöjda kunder”, säger Lars Carlsson Fastighetsutvecklare på Fastighets AB Balder.

”Vi är mycket glada att vi fått förtroende av Balder i ytterligare ett projekt. Vi har stimulerats av att kunna erbjuda kreativa produktionslösningar för Hovås Höjd, vilka motsvarade Balders krav och önskemål, till ett konkurrenskraftigt pris. Nu ser vi fram emot att få förverkliga detta fina projekt i nära samarbete med Balder”, säger Erik Olofsson som är VD för Byggnads AB Tornstaden.

Tornstaden är en bygg- och fastighetskoncern som erbjuder hela värdekedjan; från idé till färdiga projekt - allt under ett tak. Våra tre verksamhetsgrenar projektutveckling, byggnation och fastighet omsätter ca 2,2 miljarder. Vi är ca 160 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm samt Malmö.