Visionsbild av kvarteret Halvslaget i Limhamn

Tornstaden bygger fler hyresrätter för MKB i Malmö

Tornstadens verksamhet i region Syd fortsätter att växa. Nu är avtalet klart för det andra projektet i ramavtal avseende ca 1 000 hyresrätter som tecknats med MKB Fastighets AB. Det är 143 hyreslägenheter som ska byggas samt ett antal lokaler. En av lokalerna ska användas till ett områdeskontor för MKB. Inflyttning beräknas kunna ske under första kvartalet 2022.

Kvarteret Halvslaget 1 i Limhamn utgörs av ett bostadshus med fem till sju våningar. Förutom de 143 hyreslägenheterna kommer det att finnas en samlingslokal, en cafélokal samt ett områdeskontor för MKB. Fasaden görs i tegel ut mot gatan och i plåt mot innergården. Taket, som delvis kommer att vara biotopbeklätt, kommer även att ha solpaneler.

MKB utvecklar attraktiva, hållbara och prisvärda bostäder. För att kunna göra detta på bästa sätt krävs bra samarbetspartners vilket vi känner vi att vi har i Tornstaden”, säger Angelica Stenudd som är Projektledare Nyproduktion på MKB Fastighets AB.

Byggnads AB Tornstaden tecknade 2017 ett ramavtal med MKB Fastighets AB som avser cirka 1 000 nyproducerade hyresrätter i sydvästra Malmö. Nu pågår byggnation av 128 hyresrätter i grannkvarteret Pålsteken och i dagarna startar byggnationen av Halvslaget. MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag och det största fastighetsbolaget i Malmö.

”För ungefär ett år sedan påbörjades byggnationen av Tornstadens första projekt i Malmö som också är det första tillsammans med MKB. Det känns inspirerande att vi nu drar igång det andra projektet i regionen och fortsätter vårt goda samarbete med MKB som kommer tillföra fler hyresrätter till Malmö”, säger Erik Olofsson som är vd på Byggnads AB Tornstaden.

För mer information:

VD Byggnads AB Tornstaden
erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49

Kommunikationsansvarig, AB Tornstaden
helena.hedlund@tornstaden.se, 031-350 15 25

Tornstaden är en snabbväxande bygg- och fastighetskoncern som erbjuder hela värdekedjan; från idé till färdiga projekt - allt under ett tak. Våra tre verksamhetsgrenar projektutveckling, byggnation och fastighet omsätter ca 1,8 miljarder. Vi är ca 140 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm samt Malmö.