Visionsbild från Järnmyntsgatan i Högsbo, Göteborg

Tornstaden bygger fler hyresrätter för Framtiden i Göteborg

I konkurrens med andra aktörer har Tornstaden fått förtroendet av Framtiden Byggutveckling att ansvara för ytterligare ett av deras hyresrättsprojekt i västra Göteborg. Byggnationen startar i början av nästa år och de 51 hyresrätterna beräknas vara inflyttningsklara drygt ett år senare.

Byggnads AB Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för total-entreprenaden av det projekt som Framtiden Byggutveckling AB ska bygga på Järnmyntsgatan i Göteborg. Projektförfrågan var utformad som en tävling och Tornstaden presenterade det hus som bäst motsvarade Framtidens krav och önskemål till ett konkurrenskraftigt pris. Huset smälter väl in i omgivningen och har hög effektivitet. Byggnaden kommer vara energieffektiv och ha låga driftskostnader.

De 51 lägenheterna fördelas på nio våningar i ett punkthus vid Järn-myntsgatan i Högsbo. Lägenheterna varierar från ettor till treor och har balkong eller uteplats. Huset ligger nära torg, skolor och väl utbyggd kollektivtrafik. Byggstarten beräknas till början av 2020 med inflyttning i början av 2021.

Det ska bli spännande att förverkliga en konceptuell byggnation och tillföra 51 hyreslägenheter i ett populärt område tillsammans med vår entreprenör Tornstaden”, säger Christina Nilsson som är projektchef på Framtiden Byggutveckling.

”Vi tycker Framtidens upphandlingsmodell för Järnmyntsgatan har varit stimulerande. Att vi själva har fått ta fram handlingarna utifrån ett antal kravställningar har gjort att vi har kunnat nyttja vår erfarenhet och kompentens till fullo. Vi är glada över att ha vunnit upphandlingen och nu ser vi fram emot nästa fas i projektet.”, säger Erik Olofsson som är VD för Byggnads AB Tornstaden.

VD Byggnads AB Tornstaden
erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49