Pressmeddelande -

Kunskapsnivån kring nya medier för låg i de flesta företag - Charlotte da Silva från MediaView i Veckans fokus

Veckans Fokus Totalmarketing.se fungerar som härlig inspiration, information och utbildning för dig och ditt företag. Här ges du samtidigt en stor möjlighet att sätta spotlights på ditt företag eller den nisch du verkar inom och ge det ytterligare fokus och spridning.

I veckan presenterar vi Charlotte da Silva från mediabyrån MediaView:

MediaView är en mediabyrå med mångårig erfarenhet av sökmedier och digitala medier. Vårt uppdrag och vårt huvudfokus är att nå och påverka våra kunders målgrupper genom en optimal produkt- och mediamix. Vi  genomför en analys av marknaden och hjälper er att identifiera lämpliga mediekanaler, ta fram mediestrategi, hantera säljsamtal, upphandla medier, kvalitetssäkra samt leverera statistik och kampanjuppföljning.

Reklamköpare kan idag göra mängder av olika val. Tidningar, tv, radio, mässor, event, internet, mobil och sponsring är bara några tänkbara kanaler. Sociala medier eller gammelmedier? Upplever du att dina blivande kunder är insatta i din mediekanals möjligheter?

Kunskapsnivån och erfarenheten av nya medier såsom den sociala medievärlden, men även sökmedia och digitala medier överlag, är oerhört varierande. De flesta företag har dock liten kunskap vilket oftast beror på tidsbrist. Merparten är rörande överens om att utvecklingen sker blixtsnabbt och man bör ta hänsyn till den vid framtagande av marknadsplan men då tiden inte finns väljer man att inhämta expertis utifrån. Gällande om kunderna är insatta i de olika mediekanalernas möjligheter är svaret både ja och nej, jag listar varför:

• Man har inte tid. Till att börja med måste du identifiera de mediekanaler som används av just din målgrupp, sedan behöver du sätta dig in i vilka produkter mediekanalen erbjuder och vilka som lämpar sig bäst för ditt syfte och mål med marknadsföringen. Det kräver också att du har gjort din hemläxa gällande målgruppsanalys, kommunikationsstrategier och vilka mål du har med marknadsföringen. För annars blir det svårt eller nästintill omöjligt att identifiera rätt kanaler.
  • Man följer inte upp genomförda marknadsansatsningar. Det medför att du står på ruta 1 inför nästa uppköp när du hade kunnat stå rustad med en mängd värdefull information som hjälper dig att välja rätt kanal, rätt produkt och rätt budskap.
  • Man har lite kunskap om hur kombinationen av de olika kanalerna påverkar varandra. Jag arbetar framförallt med sökmedia och ser dagligen hur företag satsar enorma summor på dyra, traditionella offlinekampanjer ( som vi vet driver sök) och ”glömmer” eller missar helt att följa upp kampanjerna i de sökkanaler som målgruppen använder. Det resulterar i att man tappar en mycket stor del av de potentiella kunder man kämpat hårt för till konkurrenter som har en tydlig strategi för att synas för kunderna genom hela köpprocessen.

Det jag upplever hos många mindre och medelstora företag är att de inte bara är tidsbrist som gör att de skippar hemläxan. Ofta beror det helt enkelt på att de inte ser nyttan av att göra den, vilket grundar sig i en övertro på traditionella kanaler och ”same old story”  budskap (samt sina egna produkters förträfflighet).  Jag ser även en brist på helhetssyn över hur marknadsansatsningarna lever i symbios med varandra där företagen enbart ser varje enskild marknadssatsning som just enskild.

Att hitta nya kunder och uppdrag kan vara kan vara knivigt. Hur jobbar du idag? Via telefon eller personliga besök?

Vi får en mängd kunder via referenser. Vi arbetar dock mest med uppsökande av företag där vi presenterar på vilket sätt vi kan hjälpa dem att uppnå större utdelning på varje investerad krona.

Många kunder/uppdragsgivare som kontaktas för att erbjudas reklam- och marknadsföringstjänster kan känna sig frustrerade och osäkra inför valet av blivande leverantörer. Vilken typ av referenser efterfrågar dina kunder idag?

Vi vill vara en kontaktperson för våra kunders alla mediekanaler inom sök och löser just den frågan för många av våra kunder. Däremot finns det flera som oss och kunder som har blivit uppvaktade av våra konkurrenter ber gärna om referenser som ligger nära deras egen verksamhet. Det som efterfrågas är ofta konkreta exempel på positiva utfall vi åstadkommit för kund.

Jobbar du idag med att ”utbilda” dina kunder om din tjänst/produkt?

Vi agerar som ett bollplank för våra kunder där vi har en regelbunden dialog för att kunna arbetat proaktivt. Vi kommer att framledes även arbeta med kundseminarier etc men inget vi har i dagsläget.

I förra veckans fokus erbjöds spännande läsning kring ålder och kreativitet genom Ryan Eriksson från ProQure. Läs vidare här.

Inom kort planerar Totalmarketing.se att hålla möten och föreläsningar med marknadsföringsföreningar och marknadsförare för att informera om Totalmarketings tjänster och möjligheter. Redan idag samlar vi datum för allmänna seminarier, utbildningar, frukostmöten eller webinarier. Informera om kommande event på vår Eventkalender. Föreläser du genom ditt företag eller känner du någon som gör det? Passa på att lägga upp eller tipsa om ditt event där!

• mediaview
  • henrik dahlin
  • charlotte dasilva
  • totalmarketing.se