Exceptionell start för bränslecellsdrivna Toyota Mirai

Mirai, Toyotas första bränslecellsdrivna produktionsbil, har fått en exceptionell försäljningsstart i Japan med 1500 kundorder den första månaden. Toyotas ursprungliga plan för den banbrytande sedanen, som började säljas i Japan den 15:e december förra året, var 400 bilar under hela 2015.

På grund av det oväntat stora intresset räknar Toyota med att vissa kunder kommer få vänta på sina bilar. Cirka 40 procent av kunderna som valt att orderteckna sig för Mirai är privatkunder. Dessa tidiga användare av Toyotas bränslecellsteknik kommer att bli de första att uppleva ett nytt kapitel när det gäller nollutsläpp vid bilkörning. Mirais elmotor drivs av elektricitet som genereras från vätgas genom en kemisk reaktion i en bränslecell.

Bilen har utmärkt miljöprestanda utan att generera den så omtalade räckviddsångesten som många upplever med dagens konventionella elbilar. Mira har en räckvidd på över 50 mil och har endast vattenånga som utsläpp från bilen. Lanseringen visar på en potential att ytterligare påskynda energidiversifieringen och hjälpa till att bygga ett framtida samhälle med vätgas som energikälla.

För att bidra till att uppmuntra utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsfordon från andra leverantörer gjorde Toyota nyligen tusentals av sina globala vätebränslecellspatent tillgängliga för andra, helt fria från royalties.

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.