Svenskarna reser som aldrig förr - men bokar allt senare

Vi svenskar reser mer än någonsin. Även i sommar har resande ökat jämfört med förra året. Att boka resan i god tid är inte svenskarnas melodi. I år bokas resan allt senare.
Det visar ny statistik från internetresebyrån Travellink, som undersökt* cirka 30 000 bokningar i sommar.

Flygbolagen släpper ofta sina billiga biljetter i januari. Det är också då vi svenskar brukar boka många av våra resor - även sommarresan. Så var det inte i år. Istället minskade antalet bokningar i januari med 4 procent. Detta samtidigt som resandet i sommar hittills har ökat med 18 procent jämfört med förra året.

− Prispressen gör att många vågar chansa och bokar sin resa senare. Vi ser en tydlig förflyttning av bokandet. Förr bokade vi sommarresan i januari. Nu bokar vi resan i maj eller ännu senare, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink Privatresor.

Trots att vi är i slutet av juni har sex av tio inte bokat sin sommarresa än. Det visar en kundundersökning* som Travellink har gjort hos sina resenärer.

− Vädret är också en viktig faktor. Ju bättre väder på hemmaplan desto senare bokas flygbiljetterna till utlandet. De senaste dagarna har bokningarna ökat markant på grund av det osäkra vädret, men det finns fortfarande många billiga resor kvar, säger Elisabeth Lindberg.

Billiga resor i sommar(Priserna avser flyg + fem hotellnätter på trestjärnigt hotell)

Berlin

Prag

Aten

Palma

Malaga

1 803 SEK

2 599 SEK

3 020 SEK

3 213 SEK

3 438 SEK

3 801 SEK

4 029 SEK

För mer information:
Elisabeth Lindberg,
försäljnings- och marknadschef Travellink Privatresor
Mobil: +46 73 773 60 11, E-post: elisabeth.lindberg@travellink.com

*Undersökningen är baserad på 30 000 bokningar gjorda i Sverige och en kundundersökning med 1000 svarande. Bokningarna är gjorda till och med 24 juni 2014 och gäller avresor från första juni fram till den sista augusti.

• flygresor
  • privatresor
  • resa
  • resebranschen
  • resor
  • statistik

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages och Opodo i eDreams ODIGEO, Europas ledande internetresebyrå. eDreams ODIGEO finns representerat i totalt 42 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika, och Oceanien. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationen av flyg och hotell.