Wynns Black Label Cabernet Sauvignon

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon är tillbaka med en ny årgång från 2017. Vinet kommer finns i begränsad upplaga och lanseras den 26 maj på Systembolaget.

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon 2017 har lagrats på ny och gammal fransk ek i 12 månader och har en doft av vilda bär, rabarber och svarta oliver. Vinet bjuder på en djup och fyllig smak med inslag av svarta körsbär där lätta tanniner samt en balanserad syra ramar in den tydliga fruktigheten som ger vinet en fin balans. Wynns Black Label Cabernet Sauvignon kan avnjutas direkt eller lagras i upp till 17 år.

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon producerades första gången redan 1954 i Coonawarra, South Australia. För ”Black Label” som vinet är känt som, används endast druvor av toppkvalitet vilket motsvarar 20-25% av frukten från Wynns Coonawarra Estate. Vinets kvalitet har gjort det till ett av Australiens mest samlade viner.

- Jag är särskilt stolt över vår Black Label Cabernet på grund av dess historia, i 60 år har vi haft provningar av det här vinet. Kvaliteten av vinet gör Black Label värt att lagra och samla på. Flaskor från 50-talet kan fortfarande avnjutas ifall de lagrats väl, säger Sue Hodder, chefsvinmakare på Wynns Coonawarra Estates.

Wynns Estates Black Label Coonawarra Cabernet Sauvignon 2017 kommer att finns tillgängligt från och med den 26 maj på systembolaget.se, kommer endast 1740 flaskor och kostar 229 kr.

Artikelnr: 9561801| Pris: 229 kr | Alkohol: 13,4% | Sockerhalt: 0,5 g./liter |

Wynns Estates Coonawarra

Vinregionen Coonawarra är världsberömd för den tegelröda jordmån som går under namnet ”terra rossa”. Den anses vara en av de bästa jordmåner för vinodling i Australien – idealisk för att producera små druvor med koncentrerad smak och djup färg.

Wynns Coonawarra Estate grundades av den skotska pionjären John Riddoch, som år 1891 planterade de första vinrankorna i Coonawarra i Södra Australien. Idag är Wynns ett av de mest framstående vinhusen i regionen och Wynns viner är eftertraktade världen över. Vinhusets Cabernet Sauvignon-viner betraktas ofta som skolboksexemplar för distriktet Coonawarra, lovordade både för sin kvalité och smakrikedom. Wynns vinmakare Sue Hodder och Sarah Pidgeon blev 2016 gemensamt utnämnda till ”Årets vinmakare” av Australian Society of Viticulture and Oenology (ASVO) Awards for Excellence.

Läs mer om Wynns och Sue Hodder

Endast tillgänglig i utvalda Systembolaget by

Pågrund av rådande Covid-19 situation har Systembolaget pausat beställningar av produkter som ingår i tillfälliga sortimentet via hemsidan. På Systembolagets.se kan man se tillgänglighet i butik samt läsa senaste info om hur Systembolagets erbjudande påverkas av covid.19