1 av 6 barn i Sverige kan inte simma

1 av 6 barn i Sverige kan inte simma

Sommaren nalkas och snart är stränderna fyllda med både unga och gamla. Men i takt med att stränderna fylls, ökar också risken för drunkningsolyckor. I en nyligen utförd undersökning av Trygg-Hansa svarar 1 av 6 av Sveriges föräldrar med barn mellan 4 och 17 år att deras barn inte kan simma.

Undersökningen visar att siffran är högst i Stockholm och norra mellersta Sverige*, där 19 procent av föräldrarna uppger att deras barn inte kan simma. Detta att jämföra mot norra Sverige**, samt Skåne, Halland och Blekinge där motsvarande siffra är 11 procent. Bland familjer med barn mellan 10 och 15 år svarar 13 procent att deras barn inte kan simma.

– Antalet drunkningsolyckor bland barn har minskat stadigt i Sverige sedan ett antal decennier tillbaka, vilket är mycket glädjande, säger Björn Sporrong expert inom sjuk- och olycksfallsförsäkring på Trygg-Hansa. Men att så många som 13 procent av alla barn mellan 10 och 15 år inte är simkunniga är oroande. Barn i dessa åldrar är ofta ute och badar själva med kompisar, utan föräldrarnas tillsyn.

Därutöver uppger en dryg fjärdedel av föräldrarna att deras barn inte gått i simskola. Den vanligaste anledningen uppges vara att det inte behövs (24 procent), följt av att ens barn får simundervisning i skolan (23 procent).

Nästan 1 av 4 svenskar har räddat ett barn ur vattnet
Undersökningen visar även att stranden är den plats där flest föräldrar (27 procent) oroar sig för att deras barn ska råka ut för en olycka i vattnet, att jämföra mot bara 9 procent i simhallen. Oron för olyckor i vattnet är inte obefogad. Enligt undersökningen har nästan en fjärdedel av alla föräldrar någon gång behövt rädda sitt eget eller någon annans barn ur vattnet.

– Att så många som en knapp fjärdedel av alla i undersökningen har behövt rädda ett barn ur vattnet visar på det stora behovet av goda livräddningskunskaper, inte bara hos föräldrar, utan hos alla, säger Björn Sporrong. I syfte att förbättra svenskarnas livräddningskunskaper lanserade Trygg-Hansa sommaren 2010 en digital livboj, en Iphone-applikation, med vilken man kan läsa sig till vad man ska göra i nödsituationer eller hitta till närmaste apotek, samt träna på att utföra hjärt- och lungräddning.

Tips och råd till föräldrar för att undvika olyckor i vattnet i sommar:

• Håll alltid barnen under uppsikt och låt aldrig barnen simma ensamma

• Dyk inte i okända vatten

• Ta reda på var du kan få hjälp om olyckan är framme

• Låt barnen gå i simskola

• Avstå från uppblåsbara flythjälpmedel för de allra minsta, låt dem istället ha flytväst

• Ställ krav på att ditt barns skola håller en hög kvalitet på simundervisningen

• Drick inte alkohol när du har hand om barnen

• Tala med dina tonåringar om risken med att simma onykter. Ca hälften av de vuxna och tonåringar som drunknat har druckit alkohol
        • Var extra uppmärksam om det finns pool på er semesteranläggning

• Är ni ute till sjöss bör barnen ha godkända flytvästar

Källa: MSB och Trygg-Hansa

Var med i Livbojsjakten och skänk pengar till Unga Livräddare
För att främja kunskap om livräddning och simkunskap lanserar Trygg-Hansa kampanjen Livbojsjakten lagom till sommaren. Tävlingen går ut på att man med sin telefon tar ett foto på Trygg-Hansas röd-vita livbojar och checkar in dem via en nedladdningsbar app. För varje fotograferad livboj som checkas in skänker Trygg-Hansa dessutom 2 kronor till projektet Unga Livräddare. Varannan vecka utses vinnare som checkat in flest livbojar och som har chansen att vinna en fri hyrbil under en månads tid, en cykel, entrébiljetter för familjen till Kolmården eller en personlig livboj. Den person som i slutet av kampanjen checkat in flest livbojar vinner en värdecheck på 30 000 kronor till någon av Skistars anläggningar i Åre, Sälen eller Vemdalen. Läs mer på www.livbojsjakten.se

*med norra mellersta Sverige menas Uppsala, Södermanland, Värmland, Örebro, Västmanland samt Dalarnas län
** med norra Sverige menas Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland samt Gävleborgs län

Om undersökningen
Trygg-Hansa har under mars 2011 låtit intervjua 1002 svenska föräldrar mellan 18-65 år med hjälp av undersökningsföretaget YouGov.

Björn Sporrong, expert inom sjuk- och olycksfallsförsäkring på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 27 99 Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se. Följ oss på Facebook: www.facebook.com/trygghansa