Barn drunknar innan de fått chansen att lära sig simma

Barn drunknar innan de fått chansen att lära sig simma

Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett och sex år. För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt, därför har Trygg-Hansa i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet startat ett flytprogram som ska hjälpa föräldrar att lära sina barn flyta.

Ungefär tio barn dör i drunkningsolyckor varje år, enligt MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, bland barn mellan ett och sex år är drunkning tillsammans med trafikolyckor den vanligaste dödsolyckan. Enligt Svenska Livräddningssällskapets drunkningsstatistik, sker flest drunkningsolyckor under sommarhalvåret och under varma somrar ökar antalet olyckor.

För att minska antalet drunkningsolyckor och drunkningstillbud bland barn startar nu Trygg-Hansa tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet flytprogrammet Babybojen. Syftet är att hjälpa föräldrar lära sina barn att flyta hemma i badbaljan eller i badkaret.

-  Barn dör innan de hunnit lära sig simma och vi vill göra allt vi kan för att förhindra det. Alla föräldrar har inte möjlighet att låta sina barn gå på simlekis eller i simskola, men de allra flesta kan bada med barnet i ett badkar eller en badbalja hemma, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Att kunna flyta är det första steget för ökad säkerhet i och vid vatten, detta är extra viktigt att tänka på inför sommarmånaderna. Att flyta handlar inte bara om att plaska runt på rygg i några minuter utan ger också vattenvana och lär barnet att känna trygghet, ha roligt i vattnet och bidrar till att minska antalet drunkningsolyckor.

-  Det här är ett helt unikt och oerhört viktigt projekt. Att lära sig flyta är ett första steg mot att lära sig simma, det här projektet kommer rädda liv, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Positivt nog drunknar allt färre barn i Sverige. En förklaring är att Svenska Livräddningssällskapet har satsat mycket på allmän simkunnighet och kunskap om vattensäkerhet. Idag finns ett simkunnighetskrav i skolans läroplan för årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan de har hunnit bli så gamla. Med Trygg-Hansas och Svenska Livräddningssällskapets flytprogram Babybojen hoppas man nu bidra till att antalet drunkningsolyckor och tillbud minskar ytterligare.

Flytprogrammet Babybojen lanseras idag, den 24 maj. För barn upp till nio månader handlar det mest om att få vattenvana, för äldre barn börjar övningarna med att ”bubbla”, lära sig titta under vatten och efter ytterligare några steg – lära sig flyta.

Några grundläggande tips för dig som badar med barn hemma:

·  Vira in den heta vattenkranen i en våt handduk så finns det ingen risk att barnen kan bränna eller slå sig på kranen under badet.

·  När barnet blivit lite större kan det vara bra att säkra badkaret med halkmatta eller självhäftande märken.

·  Överskatta inte säkerheten med badtillbehör. Sugkoppar på badstolar kan lossna och badstolar kan tippa när barnet gör plötsliga rörelser.

·  Se alltid till att ni har roligt tillsammans under badstunden. Le och skratta mycket så kommer ditt barn älska att bada.

·  Lämna aldrig barnet utan uppsikt. Du måste alltid befinna dig på gripavstånd.

Flytprogrammet finns som broschyr och VNR och kan laddas ned via:  www.trygghansa.se/babybojen

Pressbilder finns här: http://www.flickr.com/photos/trygghansa/8811452490/sizes/l/in/photostream/

För mer information, kontakta:Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 35 72 Mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se