Gratis flytträning ska öka vattensäkerheten bland barn

Gratis flytträning ska öka vattensäkerheten bland barn

Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt. Därför anordnar Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa i helgen kostnadsfria tillfällen där småbarnsföräldrar får en introduktion i flytträning. Dessa hålls i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Östersund.

Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn mellan ett och sex år. För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt, därför har Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa startat flytprogrammet Babybojen som ska hjälpa föräldrar att lära sina barn att flyta.

-  Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt, därför vi har tagit fram programmet Babybojen. Vi är övertygade om att det gör det lättare för föräldrar att lära sina barn att flyta hemma. Genom att gå på våra flyttillfällen ger vi en introduktion i hur flytprogrammet kan användas, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Utgångspunkten för flyttillfällena är det nya programmet Babybojen. Utbildningen genomförs i veckan i fem städer och innefattar fyra övningstillfällen i varje stad, där småbarn och föräldrar får en introduktion i programmet.

-  Alla barn kan lära sig flyta, det tar bara lite olika lång tid. Jag hoppas att så många föräldrar som möjligt tar chansen att ta del av flyttillfällena tillsammans med sina barn, det är viktigt för barnens vattensäkerhet, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Information om flyttillfällena:

Flyttillfällena hålls i Göteborg den 28 juni, i Malmö och Östersund den 29 juni och i Stockholm och Sundsvall den 30 juni. Nedan hittar du mer specifik information kring varje ort, anmälan sker direkt till badet där flyttillfället sker:

Mer information om Babybojen hittar du här: www.trygghansa.se/babybojen

Bilder: http://www.flickr.com/photos/trygghansa

För ytterligare information, kontakta:Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa. Telefon: 070-168 35 72 Mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa