Många vuxna är dåliga föredömen i skidbacken

Många vuxna är dåliga föredömen i skidbacken

Nästan var femte svensk har någon gång skadats i skidbacken. Trots det använder endast en tredjedel av de vuxna utförsåkarna hjälm och bara var femte kollar bindningarna innan säsongen startar, visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

17 procent av de svenskar som åker skidor eller snowboard har någon gång skadat sig i skidbacken. Men bara var tredje vuxen åkare har hjälm i skidbacken och endast 22 procent ser över sina bindningar inför säsongen, enligt Trygg-Hansas undersökning.

- Det är många som skadas i backen. Men det går helt klart att minska skaderisken. En bra start är att vara ett gott föredöme i backen och använda hjälm samt att se över sin egen och sina barns utrustning varje säsong, säger Eva-Lotta Göthe, ansvarig för Trygg-Hansas säkerhetssamarbete med företaget SkiStar.

Barn utgör den största riskgruppen, enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). De tre senaste säsongerna har barns skador relaterade till utförsåkning ökat med 10 procent.

Att ramla i skidbacken är den största orsaken till olyckor och står för 90 procent av alla skador. Skidåkare får ofta skador på knän eller drabbas av benfrakturer medan brutna handleder och skador på underarmar är typskadan för snowboardåkare, enligt MSB.

Trygg-Hansas tips för säkrare åkning

• Se till att bindningarna är rätt inställda, de behöver ses över varje år
  • Värm upp
  • Använd godkänd hjälm och godkända bindningar
  • Använd ryggplatta
  • Använd handledsskydd när du åker snowboard
  • Var uppmärksam och visa hänsyn i skidbacken
  • Anpassa farten efter åkskicklighet, terräng, väderlek och om det finns barn i backen
  • Stanna bara där du syns tydligt, ta dig snabbt upp om du faller vid backkrön eller svängar
  • Håll avstånd och kör om med marginal om du ska köra om någon
  • Respektera skyltar och andra säkerhetsanvisningar
  • Vila eller avsluta åkningen om du börjar bli trött

Om undersökningen:
Trygg-Hansa lät under september 2011 göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 1013 personer svarat på undersökningen.

Trygg-Hansa, säkerhetspartner till SkiStar:
Trygg-Hansa är sedan 2008 stolt säkerhetspartner till SkiStar i Sälen och Åre, tillsammans arbetar vi aktivt med att öka säkerheten för alla i skidbacken. Vi finns på plats i backen varje måndag och fredag för att se till att skidåkarnas bidningar har rätt inställning. I år kommer vi även att ha ett mobilt team i backen, vilket betyder att vi har möjlighet att träffa och hjälpa fler människor med deras skidutrustning.

Om du vill få mer information om Trygg-Hansas aktiviteter i fjällen och följa vårt säkerhetsarbete, följ oss på Facebook: http://www.facebook.com/TryggHansa?ref=ts#!/TryggHansa?sk=app_246147302124074

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 28 72

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa