Tre av fyra lägenheter saknar brandsläckare

Bara var fjärde person som bor i lägenhet har en brandsläckare hemma, jämfört med tre av fyra boende i hus. Även brandvarnare är vanligare i hus än lägenhet. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa. Den visar också att var tionde lägenhetsbo helt saknar brandskydd. 2011 inträffade nästan 5 000 lägenhetsbränder.

På frågan om vilken typ av brandskydd de har hemma svarade 76 procent av de boende i hus att de har brandsläckare, jämfört med 27 procent av boende i lägenhet. 2011* inträffade 4 883 bränder i lägenheter, enligt statistik från Myndigheten för samhällskydd och beredskap, MSB. Sammanlagt har halva befolkningen, 51 procent av svenskarna, en brandsläckare hemma. 92 procent av svenskarna har samtidigt en brandvarnare hemma.

-  Det är glädjande att så många har brandvarnare, men jag oroas över bristen på brandsläckare i våra hem. Om man själv ska kunna släcka en brand innan den hunnit sprida sig krävs det att man har rätt brandskydd, och det är det bara varannan svensk som har i dagsläget, säger Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygg-Hansa.

Åtta procent av de boende i lägenhet uppger att de inte har någon form av brandskydd i sitt hem (husägare: 2 procent). Utöver brandvarnare och brandsläckare är brandfilten det vanligaste brandskyddet i svenska hem. 28 procent av svenskarna uppger att de äger en brandfilt. Även brandfilten är dubbelt så vanlig hos boende i småhus (39 procent) som hos boende i lägenhet (18 procent).

Stockholmarna sämst på brandskydd

Undersökningen, där 4 374 svenskar har svarat, visar också att brandsläckare är vanligast i Dalarna, där 73 procent har en brandsläckare hemma. Sämst på brandskydd är stockholmarna, där endast 40 procent äger en brandsläckare. En trolig orsak är den höga andelen lägenheter i storstäderna.

-  En brandsläckare kostar inte många hundralappar, men kan spara både liv och lidande. Det kan ta några minuter för ett hem att förvandlas till ett inferno – och på den tiden hinner inte brandkåren fram. Så fort man försäkrat sig om att ingen längre är i fara kan man själv försöka att släcka branden – och då med fördel med hjälp av en brandsläckare, säger Håkan Franzén.

* 2011 är det senaste året som MSB har sammanställt brandstatistik för.

Fakta – så skyddar du dig mot bränder:

·  Kontrollera att ni har brandvarnare hemma. Byt batteri en gång per år, ex. på 1:a advent, och kolla att den du har fungerar genom att trycka på testknappen en gång per kvartal. Rengör dem från utsidan med dammsugare, en gång per år. Byt ut brandvarnarna efter 8–10 år. De har en begränsad livslängd.

·  Alla bör ha en brandsläckare hemma. Trygg-Hansa rekommenderar en (6 kg) pulversläckare. Alla i familjen ska veta hur släckaren fungerar.

·  Var extra försiktig med värmeljusstakar och lämna aldrig levande ljus obevakade. Den som tänder ljuset ska också släcka det. Lämna aldrig barn ensamma med levande ljus.

·  Om det börjar brinna på spisen – kväv elden med en filt eller ett lock.

·  Om ni måste utrymma hemmet, se till att ni har bestämt en uppsamlingsplats.

Källa: Trygg-Hansa

Om undersökningen:

Trygg-Hansa har under februari 2013 genomfört onlineintervjuer med 4 374 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-74  år, som utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Mer fakta om förebyggande av bränder och statistik från MSB finns på https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Att-forebygga-brander/

För mer information, kontakta:

Håkan Franzén, hus- och hemexpert på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 33 87 Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa