Semestertider – då sker många bränder i hemmet

Sommaren är en brandfarlig tid och när många svenskar har semester stiger antalet bränder i våra bostäder. Förra året rapporterades flest bränder i hemmet in till Trygg-Hansa under vecka 28. En ny undersökning som Trygg-Hansa genomfört visar dessutom att endast 1 av 10 svenskar har bestämt en uppsamlingsplats, något som kan vara skillnaden på liv och död vid en brand.

Sommaren är en av årets mest eldhärjade perioder. 2012 var vecka 28 den vecka med flest bränder i privatbostäder på hela året, visar skadestatistik från Trygg-Hansa. När Trygg-Hansa analyserade 2 690 inrapporterade bränder från förra året visar det sig att flest, 194 stycken, inträffade under denna vecka. I statistiken räknas även s.k. åskskador in, som är mest frekventa under juli månad varje år, där många blixtnedslag orsakar bränder.

Att bränderna ökar under sommaren beror på flera saker, bland annat eldande, torrt väder och en del slarv med underhåll av sommarhus under vintermånaderna. Många av bränderna är även åskrelaterade, säger Johan Eriksson, pressansvarig på Trygg-Hansa.

Endast 1 av 10 svenskar har bestämt en uppsamlingsplats
När det har börjat brinna i hemmet är en uppsamlingsplats ett av de bästa sätten att undvika dödsolyckor. En uppsamlingsplats är en förutbestämd plats där en familj samlas vid en brand. För att familjemedlemmar och räddningspersonal ska kunna veta att en person tagit sig ut ur en brinnande byggnad är det viktigt att en uppsamlingsplats har bestämts. Trygg-Hansa har frågat svenska folket om de har bestämt en uppsamlingsplats i familjen. Resultatet visar att bara 11 procent av svenskarna har gjort det.

-  En brand är kaotisk. Om det börjar brinna är det bra att ha en färdig plan med en förbestämd uppsamlingsplats för familjen. Innan alla är samlade i säkerhet ska man inte koncentrera sig på något annat, säger Ville Bexander, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Undersökningen kring uppsamlingsplatser, som besvarats av 4 374 svenskar, visar att andelen utan bestämd uppsamlingsplats är ungefär densamma oavsett om de svarande bor i lägenhet eller villa.

För mer information, kontakta:

Johan Eriksson, pressansvarig, Trygg-Hansa. Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Så brandövar du hemma eller i sommarstugan:

Alla ska känna till hur man skyddar sig mot rök och eld
Prata om att röken är farlig och att man därför aldrig ska gå ut i ett rökfyllt trapphus. Visa hur man gör för att krypa under röken. Visa också hur brandsläckaren fungerar och hur man använder brandfilten för att skydda sig och kväva mindre eldar.

Alla ska ha två vägar ut ur ett brinnande hus
Gör en utrymningsplan och låt gärna barnen vara med i planeringen. Gå då igenom husets alla utrymningsvägar. Om möjligt – se till att ni har minst två utrymningsvägar för alla i familjen, minst en på varje våningsplan.

Alla ska gå till uppsamlingsplatsen om det brinner
Vid en brand är det mycket viktigt att ni har bestämt en tydlig uppsamlingsplats. Om alla går dit så vet ni när alla är ute – och ni behöver inte gå in i huset igen för att kolla om någon saknas.

Tre saker du bör tänka på när du brandövar med barn
Lär barnen att inte gömma sig. Lär barnen att de ska ropa på hjälp. Lär barnen att krypa under röken. Gör det också till en vana att alltid visa barnen var utrymningsvägarna och uppsamlingsplatsen finns när ni är på nya ställen.

Viktigt att tänka på när du brandövar
Vilken väg tar jag normalt ut? Vilken väg ska jag välja om den inte fungerar? Vad ska jag göra om någon i bostaden inte kan ta sig ut själv? Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus. Bestäm en uppsamlingsplats utomhus dit alla ska ta sig om det börjar brinna.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under februari 2013 genomfört onlineintervjuer med 4 374 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-74  år, som utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Mer information om brandsäkerhet finns även på: http://www.trygghansa.se/brandsakert

Om Trygg-Hansa:
Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa