Tio nya ambassadörer från hela Sverige ska hjälpa TYA att locka unga till flyg- och transportbranschen.

Nu tar tio nya ambassadörer över stafettpinnen

De kommer från hela Sverige och har ett viktigt uppdrag – att locka unga till transport- och flygbranschen. För fjärde året i rad lanserar TYA en ambassadörskampanj där tio nya gymnasieelever får visa upp sin verklighet i sociala medier.

De filmar sig själva och visar hur det är i vardagen på utbildningen – fem elever från Transportprogrammet och fem elever från Flygteknikprogrammet – ett koncept som visat sig vara oväntat framgångsrikt. Förra årets kampanj nåddes av 1,6 miljoner personer på Instagram, Facebook och TikTok, och elevernas inlägg visades sammanlagt över 27 miljoner gånger.

– Vi är otroligt stolta över våra ambassadörer. När vi drog i gång kampanjen för tre år sedan ville vi ge en äkta bild av livet på transport- och flygutbildningarna. Vi ville nå unga på deras egna plattformar och på deras eget sätt, men vi hade ingen aning om att det skulle tas emot så väl, säger Sigalit Slutbäck, vd på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd som står bakom kampanjen.

Upptäcker möjligheterna

Att TYA fortsätter kampanjen ett fjärde år beror på att det är fortsatt brist på kvalificerad arbetskraft inom både åkeri och flyg. Lastbilsförare, flygtekniker och flygplåtslagare är bara några av de kompetenser som behövs för att samhället ska fungera, med allt från ambulansflyg till livsmedelsleveranser.
– Vi tror att vår ambassadörskampanj kan hjälpa både unga och deras föräldrar att upptäcka vilka möjligheter och inriktningar som finns i branschen, och att en yrkesutbildning leder till säkra och hållbara jobb direkt efter gymnasiet, säger Sigalit Slutbäck.

Vill tipsa andra tjejer

En av de som tackat ja till att bli ambassadör är 17-åriga Engla Svensson från Halmstad som går andra året på Flygteknikcentrum i Ljungbyhed. Hon hade ingen erfarenhet av att meka, varken med bilar eller flygplan, när hon fick höra talas om utbildningen.

– Det känns spännande att bli ambassadör och kunna tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet. På min skola är vi bara fyra tjejer nu i tvåan, men jag är säker på att det finns många därute som skulle uppskatta utbildningen.

Erik Källman, 18 år från Färgelanda, går tredje året på Östrabo Yrkes Uddevalla Gymnasieskola och är en av lastbilsambassadörerna.

– Det ska bli kul att synas och höras, men också att få tipsa andra om yrket. Transport är en väldigt bra utbildning där du har möjlighet att ta både bilkörkort, lastbilskort och släpkort, säger han.
Med start nu i november kommer Engla, Erik och de andra att visa upp sin skolvardag på Instagramkontona @blilastbilschauffor och @pluggaflygteknik, men även på de populära videoplattformarna TikTok och YouTube. Kampanjen pågår ända fram till skolavslutningen i juni 2024.

Här är alla ambassadörerna!

Flyg

Skola: Kristinehedsgymnasiet i Halmstad
  5. Philip Lidén, 18 år, från Norsjö
    Skola: Tannbergsskolan i Lycksele