Är du #IDsmart?

Är du #IDsmart?

Problematiken med ID-kapningar är fortfarande aktuell. För att fortsätta belysa detta samt bidra till att öka medvetenheten kring de risker som finns och hur man förebygger en ID-kapning har UC lanserat IDsmart.se, en webbsida där du som privatperson med hjälp av några enkla frågor kan se om du ligger i riskzonen för en ID-kapning.

- För oss är det viktigt att fortsätta belysa problemet med ID-kapningar och upplysa privatpersoner kring vad man som enskild individ kan göra för att skydda sig mot detta. Genom att göra testet hoppas vi att fler blir medvetna om vilka faktorer som vanligtvis spelar in vid en ID-kapning, säger Siri Bengtsson, affärsområdeschef Privattjänster.

Om testet
#IDsmart är ett test som vänder sig till privatpersoner. De svarar på nio frågor relaterade till hur försiktig man är med sin identitet. Besökaren får svar tillsammans med några smarta tips på hur du kan minska risken att bli ID-kapad.

UC är Sveriges ledande affärsinformation- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av unika analyser, effektiva lösningar och marknadens mest kompletta kreditupplysningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UCs tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 300 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B