Uddeholm fortsätter satsa på verksamheten i Hagfors

Uddeholm fortsätter att säkra sin position på marknaden med ytterligare en mångmiljoninvestering i Hagfors. Verktygsstålstillverkaren utökar sin ESR-anläggning med en ny ESR-ugn för att öka kapaciteten och möta den globala efterfrågan på ESR-material.

Nyligen blev det klart att Uddeholm investerar ca 50 miljoner i ytterligare en ugn till sin ESR-anläggning i Hagfors. Investeringen är ett bevis på såväl förtroende som framtidstro.

- Investeringen är ett kvitto på att det vi gör är rätt; våra kunder ser fördelar och ett värde av att köpa från Uddeholm och våra ägare satsar långsiktigt vår verksamhet. Våra unika produkter som tillverkas via ESR-processen efterfrågas i allt större grad från bilindustrin och inom konsumentprodukter där hållbarhetsfaktorn är en mycket viktig del. Inom Uddeholm så har vi produkter som möter de kraven, både i produktprestanda och i vårt låga miljöavtryck. Det är oerhört roligt att vi ges möjligheten att satsa vidare i Hagfors och forma världen med våra produkter, säger Pär Emanuelsson, VD på Uddeholm.

Ett högt prioriterat investeringsprojekt
Investeringen i ytterligare en ESR-ugn har funnits med i plan under en längre tid. Redan 2018 gjordes en strategisk utbyggnation av ESR-anläggningen i Hagfors, där förberedelser för fler ugnar färdigställdes. Inom verktygsstål har Uddeholm redan idag världens största ESR-kapacitet och den nya investeringen möjliggör för Uddeholm att möta den ökade efterfrågan.

- Vår ESR-anläggning går med fullt kapacitetsutnyttjande sedan en tid tillbaka och den globala efterfrågan på Uddeholms ESR-material är hög. Vi gör den här investeringen för att höja kapaciteten och möta efterfrågan. Det är en viktig satsning som vi gläds åt, säger Ronnie Ågren, Produktionschef på Uddeholm.

Den nya ESR-ugnen beräknas vara installerad och i drift september 2022. Under en tioårsperiod har Uddeholm investerat mer än 1 miljard kronor i sin värmländska produktion.

Detta är ESR
ESR står för Electro Slagg Remelting. ESR-processen innebär att skrot först smälts i den konventionella processen, för att därefter smältas om. Uddeholm använder ESR för att tillverka sina mest högpresterande verktygsstål för att få fram de speciella kvaliteter och egenskaper som kunder efterfrågar. Det resulterar i verktygsstål med ytterligare renhet, hög homogenitet, fin stelningsstruktur och avsaknad av makrosegringar.

• Ingenjörskonst

• Värmland

För mer information om Uddeholm, följ oss på:

Eller läs mer på: Uddeholm.com

Uddeholm är världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg. Det är ingen tillfällighet. I varje stålbit, i varje steg av processen, från råmaterial till slutprodukt, satsar vi hela vårt hjärta. Tekniken är viktig, kunskapen och produktutvecklingen likaså, men det handlar också om viljan och modet, kraften och framåtandan.

Det handlar om glöden inom oss – om kärleken till stålet!

Robert Gustafsson

Presskontakt Brand and Communication Manager +46 72 547 08 04