160 tillfälliga flyktingplatser i Umeå

Efter önskemål från Migrationsverket om tillfälliga flyktingboenden i Umeå öppnar kommunen boenden med 110 platser på Matrisen på Teg och 50 platser i före detta Lövö förskola i Holmsund. Boendena är klara för att ta emot flyktingar från måndag den 26 oktober.

Att många flyktingar sökt sig till Sverige har bland annat lett till att Migrationsverkets 760 ordinarie asylplatser i Västerbotten är fullbelagda. Migrationsverket har därför frågat om Umeå kommun kan driftsätta Evakueringsplatser i kommunal regi (tidigare benämnda Tillfälliga boenden). Dessa ska användas i väntan på placering vid ett permanent boende.

Personal och utrustning
Umeå kommun har under en tid förberett sig för en förfrågan från Migrationsverket, och lokaler i Matrisen och f.d. Lövö förskola är nu iordningställda. Arbetet med att erbjuda ett bra mottagande har också omfattat rekrytering av personal, mathållning samt att inreda med sängar och annan utrustning. Även privatpersoner har hört av sig med en önskan om att hjälpa till.

– Vi är väldigt glada för engagemanget. Samtidigt vädjar vi till Umeåborna att inte lämna saker vid de båda boendena. Om vi får ett behov av saker, kommer vi att meddela på vilken plats man i så fall kan leverera, säger Ewa Klingefors, socialdirektör och ordförande för en särskild arbetsgrupp inom Umeå kommun.

Långvarigt
Migrationsverket har tidigare angett att evakueringsplatser är en lösning under 1–3 dagar, i väntan på placering på ett permanent asylboende. Det hårda trycket på Migrationsverket gör dock att det troligen handlar om längre tid än så.

– Eftersom det tillkommer nya flyktingar, får vi räkna med att tillfälliga boenden kommer att behövas under flera månader, säger Ewa Klingefors.

Beslut om tre etapper
Kommunstyrelsens arbetsutskott har tidigare fattat ett inriktningsbeslut att erbjuda tillfälliga boendeplatser för flyktingar i tre etapper. Den första etappen gäller 350 platser, och ett fullföljande av alla tre etapper skulle omfatta 1 000 platser.

– Vi får se vad vi mäktar med. Förutsättningarna har ändrats sedan beslutet, i och med att boendet troligen gäller längre än 1–3 dagar, säger Ewa Klingefors.

Information till närboende
Kommunen kommer att ge information direkt till boende och företag vid Matrisen respektive lokalerna i Holmsund. Ett informationsmöte för närboende är också inplanerat i Holmsund på måndag kväll.

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.