33,5 milj kr reserveras för Väven

Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att reservera 33,5 miljoner kronor för finansiering av Väven 2015. Den tidigare beslutade budgetramen är 45 miljoner kronor.

Kommunstyrelsens kostnad 2014 för Väven beräknas till 33,1 miljoner kronor. Den tidigare beslutade budgetramen för året uppgår till 20 miljoner kronor. För att täcka kostnaden beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott i februari att tillföra 13,1 miljoner kronor ur kommunstyrelsens eget kapital.

2014-kansliet
Kostnaden 2015 för Väven beräknas till 81 miljoner kronor. Den tidigare beslutade budgetram för 2015 uppgår till 45 miljoner kronor.
En del av mellanskillnaden på 36 miljoner klaras med pengar som budgeterats för kulturhuvudstadsårets kansli. Budgetramen för kansliet 2015 är 5 miljoner kronor, varav 2,5 miljoner behövs för att avveckla Kulturhuvudstadsåret i form av utvärdering, lokaler, personal med mera.

33,5 miljoner kronor
Återstående 2,5 miljoner kan användas för Väven. För 2015 behövs alltså ett tillskott om 36 miljoner kronor minus 2,5 miljoner, det vill säga 33,5 miljoner kronor, en summa som reserverats av kommunstyrelsens arbetsutskott.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen