363 000 kronor till projekt för jämställd fritid

Projektet ”Crossing Boarders Camp” får 363 000 kronor enligt beslut i kulturhuvudstadsutskottet. Projektet, som ska genomföras i samband med kulturhuvudstadsåret 2014, utmanar gällande normer för fritidsaktiviteter och ska ge tjejer tillträde till ett bredare utbud av aktiviteter.

– Det är viktigt att vi har ett samhälle som är jämställt och öppet även på fritiden. I Umeå har vi sett bra effekter av tidigare arbete med jämställdhet och genus när det gäller idrott. Det här projektet passar bra in i Umeås sätt att tänka och arbeta, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i kulturhuvudstadsutskottet, Umeå kommun.

Spontanytor nyttjas mest av killar
En studie visar att ”spontanytor”, till exempel för idrott- och fritidsaktiviteter, till 80 procent används av killar och till 20 procent av tjejer. Projektet ”Crossing Boarders Camp” vill ändra på det och ge tjejer bättre möjligheter att nyttja arenor och ägna sig åt aktiviteter som de i dag ofta är exkluderade från.

Läger och prova på
”Crossing Boarders Camp” ska ordna lägerverksamhet under 2013–2015 för att inspirera tjejer att prova på och finna nya fritidsaktiviteter. Det kommer också att ske i form av ett ”Jump-in”, ett helt öppet möte med prova på-aktiviteter i Broparken.

Deltagare från Europa
Förutom aktiviteter ska projektet också omfatta föreläsningar och utbildningar, och skapa debatt och opinion. Arbetssättet i projektet är tänkt att utvecklas och spridas vidare genom olika samarbetsparter och deltagare både från Sverige och Europa. Målet är också att stärka Umeås långsiktiga arbete att bygga en stad där alla känner sig inkluderade.

Crossing Boarders niostegsmodell
Initiativtagare till projektet är Crossing Boarders, en organisation grundad av Ida Östensson som jobbar för att främja ett mer jämställt deltagande i fritidsverksamheter. Baserat på framgångsrika erfarenheter som främjar jämställd fritid har de tagit fram en niostegsmodell som underlättar arbetet med jämställdhet och inkludering för att nå underrepresenterade grupper.

Läs mer på www.crossingboarders.se.

Marie-Louise Rönnmark (S)
kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott