750 000 kr till festivalen UxU

Ett oenigt kommunstyrelsens arbetsutskott har beviljat 750 000 kr för genomförandet av den första upplagan av musikfestivalen UxU.

Festivalen, som ska anordnas på Noliaområdet i juli, finansieras med både allmänna och privata medel. Ett inslag är så kallad crowdfunding, där biljetter sålts i förväg för att säkerställa vissa intäkter. I dagsläget har festivalen sålt 2 600 biljetter, och målet är att nå mellan 6 000–10 000 besökare.

2 milj kr till startkapital
Umeå kommun har tidigare genom kulturhuvudstadsutskottet beviljat ett stöd på 2 milj kr till startkapitalet för projektet. Dessa har använts till långsiktiga investeringar, bland annat framtagandet av varumärket U×U och utveckling av crowdfundingmetoden.
För det faktiska genomförandet av festivalen hade arrangörerna ansökt hos Umeå kommun om 1 milj kr, och majoriteten i arbetsutskottet beviljar 750 000 kr.

– Festivalen kommer att generera andra intäkter, till exempel genom hotellnätter. Jag tror starkt på det man håller på att bygga upp, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Marie-Louise Rönnmark (S).

Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren yrkade med stöd av Peder Westerberg (FP) på avslag:
– Det handlar om att prioritera. Kommunen har redan gått in med mycket pengar, och det finns många andra festivaler som önskar stöd.

Vid beslutet om att bevilja pengar ströks förslaget om att reservera motsvarande belopp för åren 2015 och 2016. Årets festival ska utvärderas innan beslut fattas om kommande år.

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande