Åbo - Europas kulturhuvudstad 2011 Umeå 2014 inbjudna till Åbos invigning

Helgen 14-16 januari är det stor invigning av det europeiska kulturhuvudstadsåret 2011 i Åbo. Till invigningen kommer 1700 inbjudna gäster, bland annat Finlands president Tarja Halonen, och man förväntar sig 30.000 åskådare vid invigningsceremonin. 150 ackrediterade journalister från hela Europa finns på plats.

Öppnandet av det europeiska kulturhuvudstadsåret i Åbo firas hela helgen, 14-16 januari. UEFA:s president Michel Platini kommer att öppna fotbollsutställningen Only a Game? i Åbos nya kulturarena Logomo som invigs på fredagen. Den storslagna föreställningen Å ena sidan, å den andra utgör invigningens huvudevenemang på lördagen och är en av de största föreställningarna någonsin i Finland. Den äger rum utomhus, utanför det maritima centret Forum Marinum på båda sidor av och ovanför ån Aura. Berättelsen förs framåt av hisnande akrobatnummer, eld och fyrverkeri, fantastisk koreografi och stor dramatik. På söndagen firar man i de olika stadsdelarna och runtom i landskapet.

Sverige representeras officiellt av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) tillsammans med en delegation från Stockholm. Europas före detta och kommande kulturhuvudstäder finns också representerade. Från Umeå kommer ordförande i kulturhuvudstadsutskottet Marie-Louise Rönnmark (S) och vice ordförande Sven-Olof Edvinsson (C). De deltar under lördagens program tillsammans med delar av det Umeå 2014-kansli som finns idag: kulturhuvudstadschef Fredrik Lindegren, administrativ chef Stefan Andersson, kommunikationschef Maria Wärbo Wetterlöv, koordinator Marianne Hård af Segerstad samt stadsdirektör Jan Björinge och Charlotte Lundkvist, utvecklingschef på Umeå Kultur.

- Det är intressant att vi 2011 har två kulturhuvudstäder, Åbo och Tallinn, så nära Umeå. Det innebär större möjligheter för många att ta del av deras program. Och vi kommer också att se till att det som händer där visas upp och diskuteras här i Umeå. Till exempel via vår webbplats och i Glashuset, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i kulturhuvudstadsutskottet.

Läs mer om programmet på www.turku2011.fi/sv<http://www.turku2011.fi/sv>

Fredrik Lindegren, kulturhuvudstadschef, 070-603 25 19