Årlig justering av barnomsorgsavgifter och inkomsttak

För- och grundskolenämnden beslutar att föreslå kommunfullmäktige att en årlig justering av barnomsorgsavgifter och inkomsttak i barnomsorgstaxan görs i enlighet med Skolverkets fastställda index. Förändringen kan komma att gälla från 1 januari 2016 och därefter årligen.

– Inkomsttaket är tänkt att justeras samtidigt som lönerna ökar. En avgiftshöjning innebär inte ökade intäkter för kommunen, samtidigt minskar det statliga bidraget kommunen får för att vi tillämpar maxtaxa. Hushåll med lägre inkomster påverkas inte av förändringen och kan fortsättningsvis ha lägre barnomsorgsavgift, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Hushåll som har en inkomst över 42 890 kr per månad eller som har angivit maxinkomst för avgiftsberäkning påverkas. Höjningen varierar med inkomst och antal barn. Hushåll med inkomster upp till 42 890 kr per månad berörs inte av förändringen.

Skolverket har fastställt nya högsta nivåer för maxtaxan* i förskola och fritidshem. Ändringen består i justering av inkomsttaket till 43 760 kr i maxtaxan (i dag 42 890 kr) och nya högsta avgiftsnivåer per barn. För 2016 gäller följande belopp per månad:

Förskola och pedagogisk
omsorg 1-5 år
Avgiftstak 2015Dock högst 2015Dock högst 2016
Barn 13 % 1 287 kr1 313 kr
Barn 22 % 858 kr875 kr
Barn 31 % 429 kr438 kr
Barn 4Ingen avgift
Fritidshem och pedagogisk
omsorg 6-12 år
Avgiftstak 2015Dock högst 2015Dock högst 2016
Barn 12 % 858 kr875 kr
Barn 21 % 429 kr438 kr
Barn 31 % 429 kr438 kr
Barn 4Ingen avgift

*Maxtaxa är taket för hur mycket avgift hushållet behöver betala.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande För- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33