​​Återremiss för ärende om medborgarförslag

Det blev återremiss med minsta möjliga marginal när kommunfullmäktige behandlade sin arbetsordning. Kommunstyrelsens förslag till beslut omfattade bland annat ett avskaffande av medborgarförslag.

Genom åren har drygt 300 medborgarförslag förslag lämnats in, varav 13 bifallits. Omkring en tredjedel av dem som behandlats har besvarats, de flesta för att förslagen redan varit på väg att förverkligas.

– Medborgarförslag kom till efter en motion från Moderaterna, men de tar väldigt mycket tid och resurser. Resultatet har inte riktigt blivit som förväntat. Om de avskaffas går det fortfarande att lämna in frågor och förslag till medborgarslussen, där de också besvaras mycket snabbare, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

Direktkontakt
Petter Nilsson (SD) sa i fullmäktige att majoriteteten av kommunerna valt att behålla medborgarförslag, och att dessa stärker den lokala demokratin. Kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S) och Veronica Kerr (KD) framförde å sin sida att politikerna är tillgängliga, och att de kan kontaktas direkt av medborgare med förslag och idéer.

Beredning
Lasse Jacobson (V) tycker att ärendet om arbetsordningen inte var berett. Han kallar ett avskaffande av medborgarförslag för en ”anmärkningsvärd inskränkning av demokratin” och en ”katastrof”. Han bemöttes av bland andra Anders Ågren:

– Lasse Jacobson tar till kraftord, och jag antar att det beror på att Vänsterpartiet i ks au var med på att avskaffa medborgarförslag. Ärendet är för övrigt berett i gängse ordning.

Återremiss
En återremiss kräver stöd från minst en tredjedel av ledamöterna. I fullmäktige röstade 22 av 65 ledamöter för återremiss, alltså precis över gränsen, vilket gör att ärendet ska handläggas ytterligare. Centerpartiets återremissyrkande, stött av MP, var det som ställdes mot kommunstyrelsens förslag.

– Medborgarförslag kanske inte är det allra bästa instrumentet, men det förtjänar en djupare beredning. Med en återremiss kan man undersöka de ekonomiska och demokratiska konsekvenserna av ett avskaffande, säger Mattias Larsson (C).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen