Anna Olofsson ny marknadschef för Umeå

Anna Olofsson har fått jobbet som marknadschef för Umeå kommun. I jobbet ingår bland annat att ansvara för Umeås platsmarknadsföring.

- Umeå är en fantastisk stad att bo, leva och arbeta i. Därför är jobbet som marknadschef något av ett drömjobb för mig. Här finns en öppenhet och nytänkande som berikar. Att få vara med och göra Umeås fördelar mer kända är en stor utmaning och en viktig uppgift, säger Anna Olofsson.

Satsar på marknadsföring
Umeå har bestämt sig för att satsa på en aktiv och målmedveten och långsiktig marknadsföring för att uppnå kommunens tillväxtmål. Umeå verkar på en konkurrensutsatt marknad där staden konkurrerar med andra platser och regioner både om uppmärksamhet och om företagsinvesteringar, inflyttare, studenter och besökare. Detta ställer ökade krav på en tydlig profilering och en konsekvent marknadsföring av Umeå.

Målet med en aktiv marknadsföring är att tydliggöra Umeås styrkor och öka attraktionen för varumärket Umeå hos ovan nämnda prioriterade målgrupper.
Umeå satsar också på att samordna alla tillgängliga resurser och enheter som arbetar med marknadsföring av Umeå i olika sammanhang. Därför sker arbetet i nära samverkan mellan näringslivsservice, turistbyrån och
informationsenheten.

- Vi kommer att fokusera på ett gemensamt varumärke och ett fåtal huvudbudskap för att öka vårt genomslag på marknaden. En utökad marknadssatsning kommer också att genomföras i nära samarbete med Umeå universitet och det lokala näringslivet, säger Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå.

Bakgrund Anna Olofsson
Anna Olofsson har i rollen som platsmarknadsföringskonsult vid det egna bolaget Analys AB arbetat på uppdrag åt Oskarshamn, Umeå, Norrköping, Skellefteå och Lycksele. Idag är hon också knuten till Cerum vid Umeå un0iversitet där hon och professor Lars Westin forskar kring mediernas
påverkan på framgångsrik regionutvidgning.

Anna Olofsson läste företagsekonomi med marknadsföringsinriktning på Umeå universitet där hon efter examen också undervisade. 1994 bytte hon inriktning och blev projektledare på Ordpolen Reklambyrå. 1999 startade hon det egna bolaget Analys som hon drivit sedan dess.

Anna Olofsson, 43 år, är född och uppvuxen i Umeå. Hon bor på Sofiehem med sin familj. Anna tillträder tjänsten i september 2008.

I bilagan: Porträttbild Anna Olofsson
Fotograf: Hans Karlsson, Zircon Media

För mer information kontakta:
Anna Olofsson
070-6520656