Arbete med kvinnohistoriskt museum går framåt

Styrgruppen för det kvinnohistoriska museet i Kulturväven har fått i uppdrag av arbetsutskottet att gå vidare med arbetet och inrätta museet enligt tidigare beslutade planer.

Förslaget om ett kvinnohistoriskt museum i Umeå fick klartecken i kommunfullmäktige 2010. Sedan dess har planer och inriktning för museet tagit form. Nu tar det mer konkreta arbetet vid och arbetet kommer att intensifieras under hösten, från oktober med en heltidsanställd projektledare. Den politiska styrgruppen ansvarar för återstående förberedelser, verksamhetsutveckling och för att rapportera projektplan, organisation och läget för arbetet till arbetsutskottet.

Kvinnohistoriska museet, som enligt planerna ska stå färdigt 2014, kommer att ha cirka 700 kvm yta att tillgå i den blivande Kulturväven: Det kommer att ha en nationell inriktning och innehålla en permanent utställning och utrymme för tillfälliga utställningar, skapande arbete, seminarier och lärande.

I styrgruppen sitter Tamara Spiric (V), Lena Karlsson-Engman (S), Andreas Lundgren (S), Eric Bergner (C) och en representant från Kristdemokraterna.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen