Avslag av motion om billiga bostäder

Kommunfullmäktige har avslagit en motion från Nasser Mosleh (MP) om byggande av billiga ungdomsbostäder, bland annat genom att unga deltar i planeringsarbetet. Beslutet fattades efter votering med siffrorna 47-15 (1 avstod, 2 frånvarande).

Nasser Mosleh (MP) hade i en motion föreslagit att ”Umeå kommun initierar byggandet av billiga ungdomsbostäder samt verkar för att unga vuxna involveras aktivt i planeringsarbetet för
ungdomsbostäder”. Syftet är att undvika ”dyra investeringar som inte motsvarar brukarnas behov”.

– Det handlar inte om att sänka standarden, utan att anpassa bostäderna efter ungas behov. Man skulle till exempel involvera Designhögskolan.

Motsatt effekt
I sitt förslag att avslå motionen hade kommunstyrelsen bland annat uttryckt farhågor om en motsatt effekt, alltså att en mer omfattande process skulle fördyra byggprojekt. Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S) framförde att exempelvis bullernormer är ett större hinder mot byggandet av små lägenheter än vad motionen tar upp.

På prov
Motionen fick stöd av bland andra Mattias Larsson (C), som menar att det inte kostar något att prova att involvera ungdomar mer. Tamara Spiric (V) yrkade också bifall till motionen:

– Det vore att skicka signalen att frågan ska sättas högre upp på dagordningen.

Arbetet pågår
Åsa Ögren (S), ordförande i byggnadsnämnden, menade dock i kommunfullmäktige att Umeå kommun redan arbetar enligt inriktningen i motionen:

– Motionen beskriver min vardag. Vi kommunicerar med olika aktörer varje dag för att få i gång bostadsbyggandet.

Nasser Mosleh (MP)
ledamot, kommunstyrelsen