Avtal med Ikea och Ikano godkända

Umeå kommun har godkänt upprättade avtal inför Ikeas/Ikanos etablering vid blivande Entré Syd i Umeå. Beslutet togs efter debatt och omröstning i kommunfullmäktige.

Hösten 2011 stod det klart att Ikea och Ikano Retail Centres vill bygga ett nytt varuhus och ett köpcentrum vid Umeås södra infart. Nu har kommunfullmäktige godkänt flera avtal som reglerar markköp, exploatering och samarbete mellan Ikea/Ikano och Umeå kommun. Tillsammans ska avtalen leda vidare till att Entré Syd byggs ut.

– Det blir ett stort lyft för Umeå, handel skapar mer handel och det kommer att innebära minst 700 nya jobb i stan, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande, och får medhåll av Anders Ågren (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Debatt och invändningar
Politikerna välkomnar Ikea/Ikanos etablering i Umeå, men under debatten var inte alla ledamöter överens om beslutet om avtalen. Invändningar från bland andra Alireza Mosahafi (MP), Ellika Nordström (MP) och Erik Danielsson (V) handlade om att det borde finnas alternativ till placering av köpcentret och frågan om hur miljön kommer att påverkas genom ökad trafik. Jan Hägglund (RSE) hade också synpunkter på hur avsiktsförklaringen mellan kommunen och Ikea/Ikano och markreservationen hade kommit till från början.

– Läget är precis rätt, även ur miljösynpunkt. Entré Syd är det mest centrumnära läget vi har och det finns ingen alternativ placering, svarade Lennart Holmlund.

Stor majoritet för avtalen
Miljöpartiet och Arbetarpartiet yrkade också på återremiss, att beslutet skulle tas i ett senare skede för att kunna se över möjliga alternativa placeringar. Men det förslaget fick inget gehör i fullmäktige, som till slut röstade igenom avtalen med siffrorna 52 röster för och 3 röster emot, 7 ledamöter avstod från att rösta och 4 var frånvarande.

Delat ansvar för utveckling
Avtalen innebär att två fastigheter kommer att bildas och Ikea och Ikano kommer att äga varsin fastighet, som de köper av kommunen för knappt 111 miljoner kronor. Ikea och Ikano svarar för nödvändig utbyggnad inom det nya handelsområdet, som kommer att omfatta en handelsyta på cirka 76 000 kvadratmeter. Kommunens ansvar är bland annat att förbereda området, riva befintliga byggnader samt bekosta och bygga ut gator och ledningsnät.

Detaljplan nästa steg
Nästa steg i processen är att en detaljplan ska färdigställas och sedan godkännas av kommunfullmäktige, enligt planen i juni 2012. Avtalen som nu har godkänts gäller under förutsättning att detaljplanen vinner laga kraft.

I samband med att detaljplanen tas fram kommer även en miljökonsekvensbeskrivning att göras för att utreda vilken miljöpåverkan som kan väntas av utbyggnaden vid Entré Syd.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen