Barn som fått syskon får rätt till plats på fritidshem

För- och grundskolenämnden beslutar i enlighet med ett medborgarförslag att ge barn i förskoleklass upp till och med årskurs 3 rätt till deltidsplats på fritidshem när förälder är föräldraledig med yngre syskon. Förändringen ska ske så snart som möjligt under våren 2015.

- Med det nya beslutet ges alla elever möjlighet till att delta i fritidshemmens verksamhet vilket ökar likvärdigheten, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Fritidshemsplats ska erbjudas föräldralediga max 10 timmar/vecka fördelade på ca två timmar per dag under skolans läsårstider (ej under lov och sommaruppehåll). Vistelsetiden sker i samråd mellan vårdnadshavare och rektor. Rektorer bedömer att det kan röra sig om 1-3 elever fler per avdelning genom att erbjuda plats under föräldraledighet.

- Föräldraavgiften gör det möjligt att erbjuda detta inom befintlig budget, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Inför höstterminen 2014 beslutade för- och grundskolenämnden att anpassa sitt regelverk till gällande lagstiftning och inte erbjuda fritidshemsplats till föräldralediga. Syftet var att frigöra plats på fritidshemmen för det ökade antalet elever de kommande åren. Beslutet 2014 har inneburit att färre elever än tidigare går på fritidshemmen men det har också inneburit ett ökat antal beslut om fritidshemsplats på grund av särskilda skäl, vilket ökat den administrativa hanteringen och svårigheter att bedöma särskilda skäl på ett likvärdigt sätt.

KD yrkade avslag och vill inte återinföra icke lagstadgad verksamhet.
- Vi tycker inte att det är kommunens ansvar att ordna plats för barn till föräldralediga utan värna om gruppstorlekarna för de barn som behöver platsen. Vi tycker att det är viktigt att signalera barnens rätt till mer tid med sina föräldrar och sin familj. Vi skulle hellre se ett väl fungerande dispenssystem för de som verkligen behöver gå fritidshemsverksamhet, säger Eva Bränström Arnesson (KD).

Fakta om avgift enligt maxtaxa:

Föräldraavgifter för fritidshem bygger på en avgift utifrån maxtaxa som grundas på en beräkning utifrån vårdnadshavarnas inkomst samt vårdnadshavarnas antal barn i fritidshem och förskola. Föräldrar betalar avgift enligt maxtaxa under 12 månader.

Mer information efter sammanträdets slut ca kl 15.30:
Moa Brydsten (S)
För- och grundskolenämnden