Behov av äldrebostäder i Sävar

Fler äldrebostäder, generationsintegrerat bostadsbyggande och ett närmande mellan Sävar tätort och Täfteå. Det är något av innehållet i yttrandet över kommunens bostadsstrategi från kommundelsnämnden i Sävar.

En grundförutsättning för Sävars del är att befolkningen beräknas öka med drygt 350 personer från 2012. Antalet barn från förskola till årskurs 6 ökar, framför allt i Sävar och Täfteå. Även högstadieeleverna blir fler och väntas 2022 nå 360 elever.
Gruppen äldre blir också större, främst i Sävar inklusive omland, och det finns ett långsiktigt behov av 130 lägenheter för äldre. Kommundelsnämnden upprepar det man tidigare framfört, nämligen behovet av att det inom en snar framtid byggs lägenheter för äldregruppen i Sävar tätort.

Norrbotniabanan
För Sävar tätort pekas ett fåtal småhustomter och småhusområden ut i strategin. Att det inte är fler beror på restriktionerna för en framtida Norrbotniabana. Sävar kommundelsnämnd påpekar att man fler gånger ifrågasatt Trafikverkets markerade korridor och framfört att kommunen ska försöka få Trafikverket att lätta på restriktionerna.
Oavsett Norrbotniabanan tycker kommundelsnämnden att en bostadsutbyggnad bör ske på så sätt att Sävar tätort och Täfteå närmar sig varandra.

Landsbygden
Den fördubbling av befolkningen inom Sävar kommundel till 12 000 personer år 2050, som är den politiska ambitionen, kräver enligt nämnden att det även satsas på byggandet i byar och på landsbygden.
I sitt yttrande föreslår kommundelsnämnden vidare ett generationsintegrerat bostadsbyggande. Hyresrätter skapar möjligheter för den yngre generationen att bo kvar inom kommundelen, menar nämnden.

Bengt Holm (S)
ordförande, Sävar kommundelsnämnd