​Beredskap för boendeplatser för flyktingar

Umeå kommun kan i en första etapp erbjuda 350 tillfälliga boendeplatser för flyktingar, om Migrationsverket kommer med en direkt förfrågan. Den inriktning som beslutats av kommunstyrelsens arbetsutskott omfattar tre etapper och uppemot 1 000 platser.

Den senaste tiden har omkring 1 700 personer per dygn sökt asyl i Sverige, och enligt Migrationsverket kan antalet asylsökande för hela året bli 150 000–175 000. Verket har uppmanat landets kommuner att förbereda tillfälliga asylboenden i kommunal regi. De ska ge tak över huvudet under 1–3 dygn i väntan på placering i ett ordinarie boende. Om Migrationsverket efterfrågar tillfälliga boenden i Umeå, kan dessa komma att behövas under minst 6 månader.

Etappvis beroende på behov
Umeå kommuns planering av tillfälliga boenden för asylsökande är indelad i tre etapper, som motsvarar olika behov. Den första omfattar 350 platser och bedöms ge begränsad störning för ordinarie verksamhet, eftersom lokalerna antingen står tomma eller används av föreningar. Etapp 2 innebär en förtätning med ytterligare 150 platser inom samma lokaler.
Etapp 3 omfattar totalt 1 000 platser och innebär en märkbar störning, i och med att det exempelvis kan handla om gymnastiksalar som används av skola och föreningsliv.

Möjligen ännu en inventering
Om ett boende måste användas, ansvarar kommunen för driften. Där ingår bland annat personal, sovplatser med madrasser och sängkläder, eventuell tolk, mat och dryck, städning samt hälso- och brandskydd. Utrustning kan ordnas av flera kommunala verksamheter och genom via insamlingar i ideell regi.
Länsstyrelsen har förvarnat om att det kan bli tal om ännu en inventering av vilka lokaler som kan användas för boende. Den kommer i så fall att omfatta samtliga lokaler i Umeå kommun, alltså även privata och ideella, vilket visar hur allvarligt läget kan komma att bli.

Transiterande
En annan grupp flyktingar är så kallat transiterande, alltså de som färdas genom Sverige för att söka asyl i annat land. Umeå kommun har planering för att tillsammans med ideella aktörer möta de transiterande som väljer att stanna i Umeå för att söka asyl i Sverige. Bland förberedda åtgärder finns möjligheten att använda busstationen nattetid i avvaktan på transport till Migrationsverkets registreringskontor i Gävle eller Boden, bemanning av busstationen, mat och kläder samt hälso- och sjukvård.

Tillägg om delegation
I sitt inriktningsbeslut lade kommunstyrelsens arbetsutskott till att stadsdirektören har delegation att i sammanhanget fatta beslut upp till en miljon kronor. Pengarna tas ut utvecklingsanslaget.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Ewa Klingefors-Hedlund
socialdirektör
ewa.klingefors@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här återfinns också västvärldens snabbaste bredband.