Beslut i arbets- och planeringsutskottet den 22 augusti 2006: Bidrag hoppas resultera i fler konferenser i Umeå

Umeå Convention Bureau är en ekonomisk förening av företag, restauranger och hotell som arbetar för att få fler att lägga sina konferenser och kongresser i Umeå. Nu får UCB ett verksamhetsbidrag på 150 000 kronor av Umeå kommun. Pengarna ska användas under 2006. UBC, som har två anställda, får sina övriga intäkter via medlemmarnas medlemsavgifter, serviceavgifter och provisioner. Umeå kommun tycker att det är viktigt att UBC stärker sin ställning eftersom flera andra kommuner, däribland Sundsvall och Luleå, har byggt upp nya organisationer för att marknadsföra sina städer gentemot konferensmarknaden. Under 2006 har UBC:s arbete resulterat i 11 konferenser, totalt 4 686 konferensdagar. Nästa stora konferens i Umeå är Sjukfysikermötet den 5-6 september. 100 gäster väntas komma. Fler seniorboenden på gång Umeå kommun har tidigare bestämt sig för att uppmuntra fastighetsägarna att bygga fler seniorboenden i Umeå och kommundelarna. Kommunstyrelsens arbetsutskott har fått en rapport om hur långt processen gått. År 2005 gav kommunfullmäktige kommunstyrelsen i uppdrag att uppmuntra fastighetsägare att skapa seniorboenden. Ett seniorboende är en lägenhet som är byggd på ett sätt som gör det möjligt att bo i den även i högre ålder eller med funktionshinder. Inga eller låga trösklar, handikappanpassade toaletter och nära till service och stadsdelscentra är några av komponenterna i ett seniorboende. Umeå Socialnämnden skriver i sitt yttrande att man i flera år försökt påverka fastighetsägare och det kommunala bostadsbolaget Bostaden att bygga fler lägenheter som är anpassade för äldre. Nämnden tycker inte att dialogen med Bostaden gett något resultat. Däremot har kontakterna med Balticgruppen lett till ett avtal som innebär att både särskilda boenden och seniorboenden kommer att byggas fram till 2010. Avtalet ger minst 160 lägenheter och ytterligare 240 om det finns behov för det. Dessutom bygger företaget Bäckbacka AB, på initiativ av kyrkan, cirka 60 lägenheter för äldre. Klart för inflyttning är det i början av 2007. Sävar Sävar drabbas, enligt socialtjänstens redovisning, särskilt hårt av att inte ha tillgång till seniorboenden. Bristen innebär ett ökat tryck på särskilda boenden vilket i också innebär stora kostnader. Bostaden har inte visat något intresse av att bygga i Sävar, det har däremot några privatpersoner i Täfteå som nu planerar att bygga ett seniorboende. Hörnefors Även i Hörnefors ser man behov av seniorboende, men det finns inga sådana på orten ännu. I kommundelsnämnden i juni planerades att att upp en diskussion kring seniorboenden och framtiden. Holmsund En ekonomisk förening, som också ligger bakom projektet Trappan i Obbola, har visat intresse. För en tid sedan har också två privatpersoner tagit initiativ till ett projekt med flerbostadsbyggande. Umeå Hamn vill bli strategisk hamn Globalisering och världshandel innebär större fartyg och många hamnar längs den norrländska kusten behöver därför byggas ut. Umeå Hamn tog nyligen det första spadtaget för den nya kajen på Hillskär. Nu vill Umeå Hamn utvecklas ytterligare. Ambitionen är att få status som ”strategisk hamn” i framtiden. Umeå Hamns VD Curt Kristofferson presenterade hamnens framtidsvision för planeringsutskottet under tisdagen. Hamnen står inför många ytterligare investeringar för totalt 200 miljoner kronor. Nämnas kan förutom en ny kaj på Hillskär (Gustavs udde), en vikarmskran och en ny containerkran. Hamnen ska byggas ut i den takt som näringslivet i Umeåregionen behöver Att utses till ”strategisk hamn” skulle innebära fördelar och fler åtaganden. Umeå Hamn och Umeå kommun ska arbeta tillsammans för stärka Umeås status som en transportnod, ett logistiknav för norra Sverige och Norden. Till Umeås starka sidor räknas, förutom hamnen, en ny kombiterminal på Västerslätt, Botniabanan, vägarna E4/E12, närheten till Vasa och flygplatsen. Fakta Umeå Hamn Umeå Hamn AB är helägt av Umeå kommun. Inom hamnorådet arbetar idag 26 företag och antalet anställda personer uppgår till 360. Över 1 000 fartyg anlöper hamnen per år och den 105 meter breda och 13 meter djupa farled gör att hamnen klarar den moderna fartygsflottan. Lotssträckan är endast 6 nautiska mil. Exporten domineras av skogsprodukter,trävaror och kraftliner och på importsidan så är hamnen ett center för bland annat distribution av oljeprodukter. För mer information: Curt Kristoffersson, VD, Umeå Hamn Tel. 090-163281, 070-602 74 44 Ytterligare ett steg mot bostäder på Gimoborg Planeringen av helt nya Gimoborgs bostadsområde tar nu ytterligare ett steg framåt. Planeringsutskottet har beslutat att dra igång arbetet med en detaljplan. 180 lägenheter, hyresrätter och bostadsrätter, finns inritade i förslaget. Det första steget mot nya bostäder på Gimoborg togs i november 2005 när kommunstyrelsens planeringsutskott fattade beslut om att teckna ett föravtal med Skanska. Under våren har kommunen och Skanska arbetat tillsammans med planeringen av området. Grund- och miljötekniska undersökningar har visat att vallen som omger gräsplanen består av bark, spån och trärester. Materialet har enligt kommunens miljöenhet ingen negativ inverkan på människor eller vattendrag. Trots det så rekommenderar Miljö & Hälsoskydd att fyllnadsmassorna i vallen lämnas orörda så långt som möjligt. Kommunens och byggföretagets arbete har resulterat i ett förslag som ska ligga till grund för det detaljplanearbete som nu blir nästa steg. Förslaget innehåller cirka 180 lägenheter. Flerbostadshus, fyra till åtta våningar höga, föreslås längs Porfyrvägen. Skisserna innehåller också ett antal lägre flerbostadshus och ett litet antal småhustomter i västra delen av området. Där finns också plats för ett gruppboende. Förutom Skanska väljer kommunen också att samarbeta med Gamlia Fastigheter AB, ett lokalt fastighetsbolag som kommer att få arbeta med den lägre bebyggelsen i västra delen av området. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se