beslut i au och np 21 december

Beslut i kommunstyrelsens arbets- samt näringslivs- och planeringsutskott den 21 december 2010:

Umeå kan få en nordisk barnkulturfestival

Sedan en tid tillbaka finns planer på en nordisk barnkulturfestival i Umeå. Kommunstyrelsens arbetsutskott stöttar förstudien med 200 000 kronor.

Visionen är att skapa en etablerad internationell barnkulturfestival med fokus på eget skapande och konstnärliga upplevelser för barn och unga upp till 18 år. Umeå är redan, via Kulturcentrum för barn och unga, med i ett Comeniusprojekt som handlar om att utveckla teater i undervisningen.

Via Kulturverket och Musikskolan finns en bred erfarenhet, och de har därför en nyckelroll när Umeå nu, via ett nationellt uppdrag från Kulturrådet, vill satsa på en ny barnkulturfestival.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande
090-16 12 01, 070-5504785
lennart.holmlund@umea.se<mailto:lennart.holmlund@umea.se>

Jörgen Boman
Pressinformatör
Informationsenheten
jorgen.boman@umea.se<mailto:jorgen.boman@umea.se>

Staden mellan broarna:
Kulturmötenas hus på kajen - invigning under kulturhuvudstadsåret

Umeå får ett Kulturmötenas hus. Huset ska ligga på kajen och invigas under kulturhuvudstadsåret 2014. Kommunen bildar tillsammans med Balticgruppen ett bolag som ska bygga huset.

Samtliga partier i näringslivs- och planeringsutskottet var överens när utskottet fattade det historiska beslutet.

- Nu får vi en attraktiv mötesplats, tillgänglig för umeborna, vinter som sommar, i stadens attraktivaste läge, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

- En mycket positiv dag, jag är glad och stölt över att vi nu enats över partigränserna och genomför denna stora satsning inför 2014 i samarbete med det privata näringslivet i Umeå, säger Anders Ågren (M), kommunalråd och vice ordförande i utskottet.

Under sammanträdet enades utskottet också om en rad tillägg till beslutet, efter initiativ från Vänsterpartiet. Förutom frågor som rör hur bolaget ska uppträda handlade det bland annat om att ett kvinnohistoriskt museum, som Vänsterpartiet skrivit en motion om, ska ingå som en del i Kulturmötenas hus. Utskottet har också beslutat att ge UKF (Umeå Kommun Företag) i uppdrag att se till så att området får tillgång till kollektivtrafik, och att kommunen säkerställer att det även i framtiden ska finnas en ickekommersiell mötesplats vid Vasaplan.

Öppen och tillgänglig
Kulturmötenas hus ska vara den naturliga knutpunkten i Umeå, öppen och tillgänglig för alla. Huset ska bli en ny attraktiv mötesplats som bidrar till nyfikenhet, kreativitet och fortsatt utveckling av alla medborgarna och hela staden. Kulturmötenas hus ska byggas i kvarteret Heimdal, som ägs av Balticgruppen AB, intill kajplan som ägs av Umeå kommun. Projektet ska drivas vidare i ett gemensamt bolag mellan Umeå kommun och Balticgruppen AB.

Vad ska Kulturmötenas hus innehålla?
Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott har gett utvecklingsavdelningen i uppdrag att, i samverkan med bland annat de kommunala enheterna Kultur och Fastighet, fortsätta arbetet med innehåll och lokalprogram. 18 500 kvadratmeter är utgångspunkt och innehållet baseras på ett nytt bibliotek.

I början av februari ska tjänstemännen återkomma till utskottet med ett förslag på innehåll. Då ska också en beskrivning av de slutgiltiga ekonomiska konsekvenserna på den kommunala budgetramen stämmas av.

Utskottet har också beslutat att kommunstyrelsens arbetsutskott ska vara beredningsgrupp för framtagandet av plan för Kulturens Hus innehåll och funktion

Hur stort blir huset?
Balticgruppen AB har, med insyn från kommunen, låtit ta fram ett förslag på ett Kulturens centrum som omfattar ca 18 500  kvadratmeter. Dessa ytor är sammanflätade med kommersiella ytor om cirka 8000 kvadratmeter inom Heimdal och på kajplan framför kvarteret.

Hur passar det här in i de gamla planerna för Staden mellan broarna?
Förslaget stämmer mycket väl med det avtal om utveckling av området som finns mellan kommunen och Balticgruppen. I juni och september 2008 beslutade kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott att skapa ett så kallat kulturstråk längs älven. Besluten innebar också att projektet Staden mellan broarna skulle genomföras utifrån ett helhetsgrepp baserat på ett antal tematiska områden. Från väster till öster bestod projektet av områdena Broparken, Ung och aktiv, Liv och lust, Rådhusparken samt Lugn och ro.

Under förarbetet med projektet Staden mellan broarna har ett antal alternativ för placering av Kulturmötenas hus beaktas. Avsikten av placera Kulturmötenas hus i kvarteret Heimdal och på själva kajplatsen framför kvarteret grundar sig på ambitionen att skapa ett kulturstråk mellan Konstnärligt campus strax öster om centrum (som bland annat består av Designhögskolan och nya Arkitekthögskolan) och Broparken strax väster om centrum. Ett Kulturmötenas hus vid kvarteret Heimdal knyter ihop Umeås kommersiella centrum med det kulturstråk man har som avsikt att förverkliga. Det är dessutom en lättillgänglig plats i hjärtat av Umeå med närhet till centrum och kommunikationer.

Vad kostar Kulturmötenas Hus?
En högsta ambitionsnivå för bygget har fastlagts till 26 000 kronor per kvadratmeter BTA. Byggkostnaden är beräknad till 650-700 miljoner kronor. Kostnadsnivån innebär en kallhyra på cirka 2 200 kr per kvadratmeter. Drift och underhåll bedöms kosta 300 kronor per kvadratmeter och Facility (media, städ, inredning) 400 kronor per kvadratmeter.  Den totala årskostnaden beräknas till cirka 54 miljoner kronor. Som jämförelse kan nämnas att Arkitekthögskolan byggdes för ca 24 000 kronor per kvadratmeter BTA.

När ska allt vara klart?
Målsättningen är att Kulturmötenas hus ska stå färdigt årsskiftet 2013/14 och invigas under år 2014. Byggtiden är beräknad till drygt två år, och enligt beräkningar måste projekteringen komma igång i april 2011 för att tidplanen ska kunna hållas.

För mer information kontakta:

Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande
090-16 12 01, 070-5504785