Beslut i kommunstyrelsen den 12 april 2011l

Den senaste tiden har de boende på Solgårdens äldrecenter i Hörnefors har kunnat njuta av fler kulturaktiviteter än tidigare. Förbättringen är ett resultat av ett utökat samarbete över avdelningsgränserna.

- Roligt att få den här utmärkelsen! Genom att samarbeta kan vi göra mer för de äldre, det här är ett resultat av samverkan mellan olika verksamheter, äldrevården på Solgården, kulturen, skolan och barnomsorgen, säger Gith Kvarnström, enhetschef för kulturverksamheten i Hörnefors.

Kommunstyrelsens motivering:
"Genom samverkan mellan avdelningar och arbetslag kring olika aktiviteter på Solgården har personalen utvecklat de äldres möjligheter till kulturupplevelser. Till exempel har de boende kunnat vara med i en studiecirkel om musik och tagit emot besök från förskolan. Tack vare personalens intresse och samverkan så har Solgården skapat en boendemiljö som stimulerar de boende. Den idylliska utemiljön med odlingar, bärbuskar och blommor ger de boende en lust och längtan att vara ute"

I slutet av maj invigs också ett lusthus som ger de boende ytterligare möjligheter att umgås med anhöriga och personal.

För mer information kontakta:
Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande
lennart.holmlund@umea.se<mailto:lennart.holmlund@umea.se>

Jörgen Boman
Pressinformatör
Informationsenheten
jorgen.boman@umea.se<mailto:jorgen.boman@umea.se>

Bokslutet 2010:
Umeå storsatsar på sociala investeringar och jobb för ungdomar

Bokslutet 2010 visar ett positivt resultat med + 213,2 miljoner kronor. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att, under kommande mandatperiod ur det egna kapitalet, använda 120 miljoner kronor till sociala investeringar samt 80 miljoner kronor till investeringar mot ungdomsarbetslöshet. 1, 3 miljoner kronor av dessa 80 miljoner kronor satsas på sommarjobb för ungdomar under 2011.

Målet med Umeå kommuns investeringar i ungdomsjobb är att ge ungdomar ingång för att få fotfäste på arbetsmarknaden och minska risken att fastna i utanförskap.

Ungdomsjobben ska användas i kommunens ordinarie verksamhet, ungdomarna kommer att få schemalagda arbeten efter genomförd introduktion och utbildning. För den enskilde ungdomen innebär detta en möjlighet att få ett tillfälligt arbete i maxi 1 år. De prioriterade verksamhetsområdena är: äldreomsorgen, förskola, skola, och fritidsverksamheter.

Alliansen Umeå valde att stödja majoritetens förslag som innebär 120 miljoner kronor till sociala investeringar, men valde att hålla fast vid den linje som gällde i arbetsutskottet, det vill säga 60 miljoner kronor till investeringar mot ungdomsarbetslöshet och 20 miljoner kronor till
"investeringar för minskad sjukfrånvaro bland kommunens personal", en satsning på rehabilitering och friskvård under åren 2011-2014.

För mer information kontakta:
Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande
090-16 12 01, 070-5504785