Beslut i kommunstyrelsen den 15 mars 2011

Beslut i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott den 15 mars:

Novellpriset får en fortsättningFör tre år sedan lanserades Umeå Novellpris, som ett led i Umeås arbete för att bli kulturhuvudstad 2014. Tävlingen har sedan dess fått ett brett genomslag och befäst Västerbotten som berättarnas län. Nu har politikerna i kulturhuvudstadsutskottet beslutat att tävlingen får en fortsättning också 2012-2014.

Under de tre första åren utgjorde novellpriset en viktig del av Umeås kandidatur. Numera har Umeå Novellpris uppnått nationell status, antalet bidrag har ökat för varje år och ett vinnande samarbete med Umeås internationella litteraturfestival, Littfest, har inletts.

Juryn har de senaste åren bestått av författarna Per Olov Enquist, Peter Kihlgård och Gunnar Balgård. Övriga jurymedlemmar har varit Kerstin Wixe och Elin Claeson från Sveriges Radio samt Svante Weyler, förläggare.

Politikerna avsätter 390 000 kronor till Novellpriset 2012-2014. Kommunens bibliotek får en nyckelroll i kommande tävlingar. Ambitionen är att bibliotekarierna ska delta i arbetet som grovgallringsjury. Biblioteket i Holmsund kommer att få huvudansvaret.

På torsdag den 18 mars offentliggörs vinnaren av Umeå Novellpris 2011 på Littfest.

Ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott

Sven-Olov Edvinsson (C)
Vice ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
sven-olov.edvinsson@umea.se<mailto:sven-olov.edvinsson@umea.se>

jorgen.boman@umea.se<mailto:jorgen.boman@umea.se>

Beslut i kommunstyrelsen den 15 mars 2011:

Umeå medverkar i Earth hour

Umeå ansluter sig till de kommuner som medverkar i Earth hour lördag den 26 mars. Klockan 20.30 släcks bland annat Glashuset ner.

Men någon allmän nedsläckning av gator och torg blir det inte.

- Vi genomför detta som en symbolhandling. Vi kommer inte att släcka ner alla gator och torg av trygghets- och säkerhetsskäl.

Earth hour har skapats för att uppmärksamma klimatfrågorna. Under en timmes tid släcks mycket av staden ner för att skicka en signal till världens beslutsfattare om att ta klimatfrågan på allvar.

Arrangemanget Earth Hour arrangeras av WWF och har sedan starten fungerat som ett sätt att uppmärksammak klimatförändringar på allvar. Umeå har tidigare tackat nej till möjligheten att vara med, bland annat efter motioner från miljöpartiet och Folkpartiet.

Anders Ågren (M)
anders.agren@umea.se<mailto:anders.agren@umea.se>

jorgen.boman@umea.se<mailto:jorgen.boman@umea.se>

Keijo hjälper ungdomar bort från kriminalitet

Idrottsplatsarbetare Keijo Perkkiö är månadens goda exempel i Umeå kommun. Han får utmärkelsen för gott arbete och stort engagemang som handledare för ungdomar dömda till samhällstjänst.

Keijo ser till att ungdomarna har något meningsfullt att göra under ungdomstjänsten och har med sin tydlighet, ärlighet och värme bidragit till att många av dessa ungdomar har valt att lämna det kriminella livet bakom sig.

Kommunstyrelsens motivering:

Keijo Perkkiö, idrottsplatsarbetare, är handledare för ungdomar som har dömts till ungdomstjänst. Hans uppgift är att se till att ungdomarna har något meningsfullt att göra under ungdomstjänsten, men han gör så mycket mer än det. Keijo har i högsta grad bidragit till att många ungdomar har valt att lämna det kriminella livet bakom sig. Genom sin tydlighet, ärlighet och värme visar han på en alternativ väg som leder bort från polis- och socialtjänstregister. Keijo är ett bra exempel när det gäller att satsa tid och engagemang utöver det vanliga.

Bild bifogas

Fotograf: Håkan Göransson