Beslut i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott den 10 december 2010

Ledamöter och arbetsordning
- utskottets uppgift och ansvar

Kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott har haft sitt första sammanträde. Utskottet inledde med att besluta om en arbetsordning.

I arbetsordningen står det att "kulturhuvudstadsutskottet är kommunstyrelsens organ för att genomföra Umeå-Europas Kulturhuvudstad 2014. Utskottet ansvarar för måluppfyllelse, ekonomi, och organisation. Utskottet leder och samordnar Umeå kommuns samarbete med externa intressenter i Umeå, i den nordliga regionen, Sverige, och världen i övrigt"

Av arbetsordningen framgår också att kulturhuvudstadsutskottet beslutar i följande ärenden med undantag för vad som delegerats till annan att besluta om:

*   användning av de medel som anvisats till genomförande av Umeå kulturhuvudstad 2014
*   avtal med samarbetspartners för Umeå Kulturhuvudstad 2014 samordning av marknadskommunikation för Umeå kommun och för Kulturhuvudstad 2014 i syfte att uppnå såväl kommunens övergripande mål, som målen för Kulturhuvudstad 2014.
*   utse förtroendevalda inom utskottet att delta i utbildningar, konferenser, studieresor med mera.

Ledamöter i utskottet är: Ordförande Marie-Louise Rönnmark (S), Vice ordförande Sven-Olov Edvinsson (C), Tomas Wennström (S), Eva Andersson (S), Daniel Kallos (V), Elmer Eriksson (M) och Tina Ledin (M)

Ersättare är: Peter Burström (S), Margareta Rönngren (S), Christer Lindvall (S), Annika Herrström (V), Mattias Larsson (C) och Veronika Kerr (KD).

För mer information kontakta:
Marie-Louise Rönnmark
Kommunalråd (S)
Ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
marie-louise.ronnmark@umea.se<mailto:marie-louise.ronnmark@umea.se>

Sven-Olov Edvinsson (C)
Vice ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
sven-olov.edvinsson@umea.se<mailto:sven-olov.edvinsson@umea.se>

Jörgen Boman