Beslut om 2014 års budget

Ramförändringar, oförändrad skattesats och ett antal uppskjutna investeringar. Det är några delar i den budget för 2014 och plan till och med 2016 som kommunfullmäktige antagit. Förslaget från majoriteten, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, vann efter votering.

Ramförändringarna i ettårsbudgeten blir enligt följande: kommunstyrelsen ¬12,9 milj kr, tekniska nämnden -14,3 milj kr, för- och grundskolenämnden +15,3 milj kr, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden -6,5 milj kr, socialnämnden +16,4 milj kr, miljö- och hälsoskyddsnämnden -0,7 milj kr, byggnadsnämnden -0,6 milj kr, fritidsnämnden -3 milj kr, kulturnämnden -0,2 milj kr, Holmsund/Obbola KDN +0,6 milj kr, Hörnefors KDN -1,2 milj kr, Sävar KDN +2,3 milj kr, överförmyndarnämnden +1,4 milj kr.

Pensionsmedel
Skattesatsen blir oförändrat 22,80, varav 0,20 består av en så kallad skatteväxling med landstinget i och med kommunens övertagande av hemsjukvård. Budgeten innebär bland annat också att årets pensionskostnad minskas genom att 2011 års extra reservering av pensionsmedel på 38 milj kr tas i anspråk.
Bland de investeringar i planen för 2013-2017 som skjuts upp finns bland annat gatu- och parkprojekt, Fotbollshall Dragonen, Sofiehemsskolan, Rödängsskolan och Tegs central.

Nya projekt
En del i budgeten är att omdisponera 122,7 milj kr ur tidigare års överskott, som tidigare beslutats gå till insatser mot arbetslöshet (ungdomsjobb), sociala investeringar, bostadsanpassning, underhåll av fastigheter samt åtgärder av arbetsförhållanden inom äldreomsorgen. Dessa medel används i stället för nedanstående projekt.
För 2014 avsätts 10 milj kr för att uppnå 15 barn per grupp i genomsnitt inom förskolan, 6 milj kr för att trygga kunskapsresultat oberoende av barns förutsättningar, 2 milj kr för bostadsanpassning, 2 milj kr för sommarjobb och ungdomspraktik, 15 milj kr för att minska antalet delade turer och förbättra arbetsvillkor inom äldreomsorgen, 25 milj kr för förbättrat arbete för barn och ungas välmående samt 6 milj kr för utveckling av handikappomsorg boende och sysselsättning.

– Vi står på de svagas sida med denna budget, säger kommunalrådet Tamara Spiric (V).

Nära varandra
Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S) och Mattias Larsson (C) var några som i kommunfullmäktige konstaterade att majoriteten och Alliansen inte står särskilt långt från varandra. Alliansen ville dock i sitt förslag att kommunstyrelsen skulle göra ytterligare besparingar, bland annat på administration. Vidare befarar Alliansen att en minskning av fritidsnämndens ram med 3 milj kr ska drabba föreningslivet, men detta tillbakavisas av majoriteten.

Kvinnohistoriskt museum
En annan skillnad är att Alliansen ville slopa Kvinnohistoriskt museum, som ska inrymmas i Väven. Detta skulle spara 2,5 milj kr under 2014 och sedan 8 milj kr per år.

– Museet är inte efterfrågat, det är inte en kommunal angelägenhet och det har inte hunnit starta sin verksamhet, säger Veronica Kerr (KD).

– Jag tror att museet kan få stor betydelse för Umeå som besöksstad, menar Lennart Holmlund.

Bostaden
Alliansen var i sitt förslag emot att skjuta upp investeringar i nämnda skolor. Ett annat förslag var att, som ett av 48 uppdrag, ge det kommunala bostadsföretaget Bostaden i uppdrag att sälja en tredjedel av beståndet för att kunna finansiera nyproduktion. Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M):

– Vilket alternativ har Socialdemokraterna för att få i gång bostadsbyggandet?

Alternativa förslag
Miljöpartiet hade föreslagit en höjning av skatten med 20 öre, bland annat för att klara de kommunala bolagens investeringar i energieffektivisering. Jan Hägglund, Arbetarpartiet, framförde i fullmäktiges debatt att majoritetens budgetförslag i praktiken innebär en nedskärning, och att det bara skiljer 4 promille mellan majoriteten och Alliansen.

Alliansens budget utsågs i fullmäktige till motförslag. Majoritetens förslag antogs efter votering med siffrorna 32-25 (7 avstår, 1 frånvarande).

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen