Beslut om policy för badkläder tas i höst

Under hösten 2014 kommer fritidsnämnden att besluta om en policy för vad som gäller kring badkläder i kommunala badanläggningar. Fritidsnämnden vill inför beslutet föra en dialog
med de grupper som företräder olika ståndpunkter i frågan.

Efter den uppmärksammade debatten om huruvida det är okej att bada barbröstad eller inte i Umeå simhall har frågan om badkläder hamnat på fritidsnämndens bord. Nämnden fick under tisdagens sammanträde en redogörelse för hur andra kommuner har hanterat samma fråga. Fritidsnämnden beslutar nu att under hösten ta fram en policy för vad som ska gälla.
–Vi vill fördjupa oss mer i frågan innan vi fattar ett beslut kring en policy. Vi vill också få möjlighet att föra en närmare dialog med olika grupper som berörs av frågan, säger Lennart Arvidsson (V), ordförande i fritidsnämnden. När en policy beslutas kommer den att gälla för samtliga badanläggningar i kommunen. För verksamheten i Umeå simhall gäller tills vidare Medleys uttalande om att företaget fortsatt ser att kvinnor badar med överdel, men att ingen med bara bröst kommer att avvisas.

Lennart Arvidsson (V)
fritidsnämnden