Beslut om upphandling av drift av gruppbostäder

Vid dagens sammaträde 29 maj beslutade socialnämndens ledamöter att genomföra en ny upphandling gällande fyra gruppbostäder inom handikappomsorgen.

— Verksamheten har drivits i privat regi sedan start. Detta har fungerat väl. Ett återtagande till kommunal regi medför övergångskostnader vilket nämndens ansträngda ekonomi inte tillåter. Beslutet blev upphandling och att kommunen ska lämna anbud och att företag där vinster återinvesteras i verksamhet prioriteras, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Umeå kommun haft sedan 2004 haft avtal med Carema Orkidén gällande drift av gruppbostäderna. Nuvarande avtal går ut 31 augusti 2014 och en förlängning av avtalet är inte möjligt.

—  Det har under Caremas tid inte funnits något att anmärka på och jag är glad för att beslutet belv att än en gång upphandla verksamheten. Detta möjliggör för fler utförare i vården och min förhoppning är att det kommer finnas än fler alternativ i framtiden, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

— Varje skattekrona ska användas där den behövs bäst. Det betyder att skattekronorna ska gå till verksamhet och inte till att generera vinster. De två grundarna till riskkapitalbolaget som äger Carema tjänade förra året 900 miljoner kronor var. Därför är det viktigt att återta verksamheten till kommunal regi, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se