Bidrag till enskilda vägar återkommer

Bidrag till enskilda vägar återkommer

Bidraget till enskilda vägar ska återställs för åren 2015 och 2016 enligt det regelverk som gällde innan bidraget avvecklades, det har tekniska nämnden beslutat. Inför 2017 görs en bedömning av nämndens möjligheter till fortsatt finansiering av bidraget till enskilda vägar.

Under 2014 genomfördes ett omfattande besparingsprogram inom Gator och parker. Samtliga kostnadsposter analyserades och en av många beslutade åtgärder blev att avveckla bidragen till enskilda vägar.

- Vänsterpartiet yrkade att bidraget till enskilda vägar återställs till hälften 2015 och 2016 utifrån att vi vill prioritera en fortsatt satsning på befintliga och kommande lekparker och andra angelägna behov för tekniska nämnden. I övrigt stödde vi förslaget till beslut, säger Lasse Jacobson, tekniska nämndens ordförande.

Yrkandet fick inte gehör hos nämnden utan röstades ned till förmån för tjänsteförslaget.

- Från socialdemokraternas håll har vi var tydliga att bidraget till enskilda vägar skulle återställas så fort nämndens ekonomi tillåter det. Det är en oerhört viktig fråga för landsbygden. Tack vare en mild vinter och hårt arbetande personal kan vi nu göra det. Vi har därmed verkställt det löfte som vi gav till umeborna ifjol, säger Andreas Lundgren, tekniska nämndens andre vice ordförande.

Vänsterpartiet gjorde en reservation, med samma innehåll som sitt yrkande, mot beslutet.

Delat ansvar för skötsel
Staten, kommunerna och enskilda svarar tillsammans för landets väghållning. Kommunerna svarar för närmare 50 000 km väg, Trafikverket för närmare 100 000 km och enskilda väghållare för cirka 285 000 km varav större delen är skogsbilvägar som inte är öppna för allmän trafik. Cirka 75 000 km av de enskilda vägarna sköts av vägsamfälligheter som erhåller statliga bidrag till väghållningen. Även kommunerna bidrar till den enskilda väghållningen bland annat genom att sköta ungefär 15 000 km enskild väg och genom vägbidrag.

Det råder stor olikhet i landets kommuner gällande kommunalt bidrag till enskilda vägar. I många kommuner lämnas bidrag till väghållningen, medan i en del kommuner betalas inget kommunalt bidrag alls till enskilda vägar och i ytterligare andra kommuner är det kommunen som sköter vägarna.

Kontakt:
Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan.nordstrom@umea.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande
andreas.lundgren@umea.se

Torbjörn Sandberg