Bokslut 2008: Positivt resultat för Umeå

Umeå kommun redovisar ett positivt resultat för 2008. Överskottet, 38,3 miljoner kronor, ska intecknas i eget kapital och avsättas till arbetet med Kulturhuvudstad 2014.

- Vi har sagt tidigare sagt att vi ska avsätta 20 miljoner kronor per år till kulturhuvudstad 2014 som vi satsar totalt 100 miljoner kronor på. Därför reserverar vi nu 38 miljoner kronor till kulturhuvudstad. Det är alltså inga extra pengar utan en avsättning, vi lägger undan pengar på det sätt vi har sagt tidigare, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kulturhuvudstad och pensionsavsättning

Umeå kommuns bokslut för år 2008 visar ett positivt resultat med 38 miljoner kronor. I resultatet ingår en frivillig avsättning för tryggande av pensioner med 123 miljoner kronor. Resultatet före denna avsättning uppgår till 161 miljoner kronor, vilket är i nivå med föregående års resultat 157 miljoner kronor

Kommunens ägarandel i Stornorrfors är den viktigaste förklaringen till det positiva resultatet. Resultatet från elhandelsverksamheten uppgick till 163,4 miljoner kronor. Det är 100,6 miljoner kronor bättre än budgeterat och hela 53 miljoner kronor bättre än 2007.

Investeringstakten är fortsatt hög. Under 2008 investerade kommunen för 527,9 miljoner kronor.

Nämndernas resultat redovisar, exklusive revision och stadsledningskontor, ett negativt resultat på -23,5 miljoner kronor. Socialnämnden har det största negativa resultatet, -15,2 miljoner kronor, en avvikelse gentemot budget med 1 procent.

För mer information kontakta:
Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande

lennart.holmlund@umea.se