Bostadsbyggandet kan ta rejäl fart

Närmare 900 hyresrätter kommer att produceras i Umeå 2014–2015. Generellt ser bostadsbyggandet ut att öka markant under 2015–2017, med mellan 700 och uppemot drygt  1 000 nya bostäder per år under perioden.

I fjol färdigställdes preliminärt 504 nya bostäder i Umeå, och bedömningen för 2014 är 640 bostäder. Byggandet kan enligt kommunens färska sammanställning sedan lyfta för att omfatta 700–950 bostäder under 2015, mellan 750 och drygt 1 000 bostäder under 2016 och drygt 700 bostäder under 2017.

Flera källor
Beräkningarna bygger på uppgifter från bygglov, en enkät till omkring 25 byggherrar, kommunens bostadsstrategi, kunskaper om kommande projekt samt att kommunal mark har fördelats med detaljplan för totalt 1 200 bostäder.

Många nya hyresrätter
Under 2014 byggs 300 hyresrätter, främst på Nydalahöjd, Haga, Väst på stan, Öbacka Strand och Sandåkern. För 2015 bedöms 570 hyresrätter blir färdigställda. Tillkommer gör ytterligare 400 hyresrätter i projekt med detaljplan som ännu inte påbörjats, bland annat Focken, Mården, Gimoborg och Campus.

– Siffrorna är mycket positiva, även om det bara är prognoser. Det är av största vikt att det byggs hyresrätter så att vi kan undanröja bostadsbristen, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

– I och med att kommunen har fördelat mark med detaljplan för 1 200 bostäder, så det är bara för byggherrarna att sätta igång, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Marie-Louise Rönnmark (S).

Hinder och möjligheter
I kommunens sammanställning flaggas för möjliga hinder för bostadsbyggandet, bland annat bolånetaket, svårigheter att få krediter till hyresrätter, önskemål om ändringar i detaljplanen, förseningar i byggprocessen samt minskad efterfrågan. Samtidigt har Umeå kommun gjort följande insatser för att underlätta byggandet:

• Kortare tider för markreservationer- samt att vi tar igen utgångna reservationer
• Flexiblare och mer generella detaljplaner med optimal volym och användning
• Lägre markpriser för hyresrätter
• Byggklara detaljplaner för mer än 2 års byggande
• Ny bostadsstrategi omfattande 6 800 nya bostäder, varav 75 procent i mycket attraktiva läge inom centralorten
• Kommunen är öppen för nya projekt/initiativ utanför Bostadsstrategin
• 7 nya Översiktsplaner som tar sikte på 200 000-målet och möjliggör cirka 30 000 nya bostäder till 2050
• Staden har öppnats upp för högre bebyggelse genom att riksintresset om stadens jämna och låga siluett har tagits bort
• Det kommunala bostadsföretaget AB Bostaden har ökat sitt bostadsbyggande med nästan 50 procent från 130-200 lgh./år, till detta kommer renovering av äldre bestånd för ca 150 miljoner kronor per år
• Inga särkrav på energiförbrukning eller annat