Botsmarkselever får gå i Bullmark

Eleverna i årskurs 1–6 i Botsmarks skola kommer tillfälligt att förflyttas till Bullmarks skola under läsåret 2014/2015. Det har Sävar kommundelsnämnd beslutat.

Botsmarks skola är en skola för årskurserna F–6. Lärarbrist vid skolan har gjort att årskurs 4–6 haft sin skolgång i Bullmarks skola under större delen av vårterminen 2014. Inför hösten 2014 har ingen lärare lyckats rekryteras till skolan.

– Vi utannonserade två tjänster i hopp om att hitta lärare som kunde komplettera varandra i behörighet för svenska och matematik, men vi fick inte några sökande som uppfyllde det, säger skolområdeschef Marie Blomberg.

Inget val
Kommundelsnämnden har nu beslutat att eleverna i årskurs 1–6 under läsåret 2014/2015 kommer att ha sin skolgång i Bullmarks skola.

– Situationen är inte bra, men vi har inget val. Det är vårt ansvar att se till att barnen får fullgod undervisning, säger kommundelsnämndens ordförande Bengt Holm (S).

Reservation
Kommundelsnämndens vice ordförande Greger Knutsson (M) reserverade sig mot beslutet:

– Visst är det teoretiskt rätt med krav på behörighet, men den förstaklassare som måste åka buss till och från Bullmark varje dag kommer vara knäckt efter den dagen. Han eller hon kommer inte ta in undervisningen. Bättre hade varit att ta in en obehörig lärare i Botsmark under ett år.

En grupp föräldrar som har uttryckt liknande åsikter har riktat 24 frågor till kommunen, som har besvarats av Marie Blomberg.

Utvärdering av flytten
Nämnden tillstyrkte ett tilläggsyrkande från Greger Knutsson om att det till våren ska göras en utvärdering av flytten avseende kostnader, kunskaper och elevernas upplevelse av trivseln.
Inför läsåret 2015/2016 kommer en ny rekrytering att göras för att försöka få lärare till Botsmarks skola, så att grundskoleverksamheten åter kan bedrivas där.

Bengt Holm (S)
Sävar kommundelsnämnd